نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 179
استفاده از برهان امکان و وجوب رفع نمي گردد .
بررسي اشکالات برهان حرکت و حدوث
بر دو برهان حرکت و حدوث ، اشکالات مشترک يا مختص به هر يک وارد
شده است که گرچه بسياري از آنها به دليل نا آشنايي با مفاهيم مأخوذ در اين
برهان و لوازم آنها بوده ؛ ليکن بعضي از آنها وارد است .
از جمله اشکالهاي مشترک ، اشکالي است که بر استحاله تسلسل علل وارد
شده و اين اشکال ناشي از خلط ميان علل قابلي و اعدادي با علل فاعلي است .
چنان که خلط بين علل اعدادي و علل فاعلي در برخي نوشتارها ، موجب شده است
تا ايجاد فعل اقوى و اعلا از فاعلي ضعيف و نازل نيز تجويز شود ؛ به طوري که
اثر قوي تر از مؤثّر باشد .
اشکال ديگري که به دليل بي توجهي به حقيقت حرکت و سکون ، غفلت از
وجودي بودن حرکت و عدمي بودن سکون وارد شده ، اين است که در برهان حرکت که
در آثار افلاطون مورد استفاده قرار گرفته ، حرکت و سکون هرگز در يک رديف
قرار داده نشده اند ، بلکه تنها حرکت محتاج و نيازمند به علت دانسته شده
است .[1]
دليل تمسک متکلمان اسلامي به برهان حدوث اين است که آنها بر اين
گمان بوده اند که اگر فيض خداوند قديم باشد ، دو اشکال لازم مي آيد : اوّل
آنکه خداوند فاعل مختار نبوده و موجَب باشد و دوم اينکه فيض الهي به مبدأ
محتاج نباشد ؛ ولي اين گمانِ باطل ناشي از قصور آنها در ادراک علت احتياج
فعل به فاعل از يک سو ، و در شناخت معناي قدرت و اختيار و فاعل مختار از
ديگر سو است .
[1] ر . ک : براهين اثبات وجود خدا در فلسفه غرب ، ص 56 - 57 .
نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 179