نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 177
دارد ، مي توانند با تسلسل تعاقبي حرکت نمايند ، و در هر دو حال
، تغيير حرکت و حدوث در خارج از دايره ذات و گوهر جسم بوده و در همان مدار
به محرّک و محدث نياز دارد .
متکلمان براي انتقال حدوث از عوارض و صور نوعيّه به ذات جسم ، به
اين گفتار تمسک مي ورزند که هر چه خالي از حوادث نيست ، حادث است ؛ ليکن از
اين حقيقت غافل مانده اند که امري که خالي از حوادث نيست ، در محدوده همان
حوادث ، حادث است ، و حدوثي که به حوزه حوادث مربوط است ، اگر به ذات جسم
استناد پيدا کند ، از باب وصف به حال متعلّق موصوف بوده و مجاز است .
نياز به محدث و محرّک ، تنها در صورتي براي ماده يا صورت جسميه
اثبات مي شود که با استعانت از حرکت جوهري ، تغيير و حدوث از عوارض و صور
نوعيه به ذات جوهر جسماني نيز راه پيدا کند .
ابن سينا رحمه الله با استناد به گفتار مزبور ، بر آن دسته از اهل
کلام که به اثبات حدوث طبيعت مي پردازند ، اين اشکال را وارد مي کند که اگر
هر چه خالي از حوادث نيست ، حادث باشد ، حدوث خداوند سبحان - معاذ الله -
لازم مي آيد ، زيرا از ديدگاه آنها عالم حادث است ، يعني خداوند بود و چيزي
نبود ، و از آن پس اراده نمود و شروع به آفرينش عالم نمود ؛ اراده نيز از
ديدگاه اين گروه ، صفت فعل بوده و مانند عالم حادث است ، پس خداوند نيز محل
حوادث است ، زيرا قبل از آفرينش عالم مريد نبود ، و از آن پس اراده کرد ، و
اراده حادث ، هر چند صفت ذاتي نيست ؛ ليکن قائم به ذات است و ذات به پندار
آنان محل آن است و ذات که محل اين حوادث است ، به مفاد قاعده اي که
پذيرفته اند ، حادث خواهد بود و اگر اهل کلام ملازمه بين حدوث ذات و حدوث
اراده هايي را که قائم به آن هستند ، انکار نمايند ، استدلال آنها بر حادث
بودن اصل جسم نيز مخدوش خواهد شد و چون حدوث
نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 177