responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 134

معلول ، فاعل لا باضطراب آلة ، مقدر لا بجول فکرة ، غني لا باستفادة لا تصحبه الأوقات و لا ترفده الأدوات ، سبق الأوقات کونه و العدم وجوده و الابتداء أزله ... » .

آن چه به نفس خود شناخته شود ؛ يعني ماهيتي داشته باشد که به ذهن منتقل شود و مماثل ذاتي موجود خارجي باشد ، مصنوع است ، و هر چه قائم به غير خود است ، معلول است . او فاعلي است که در فعل خود به آلت محتاج نيست ، مقدري است که به حرکت فکري و گذر از معلوم به مجهول و مانند آن نيازمند نيست . بي نيازي است که در غناي خود از غير بهره نمي برد ، زمان با او همراه نيست و آلات و ادوات همراه او نيست . هستي او سابق بر وقت و زمان است و وجود او بر عدم و ازليت او بر هر آغازي پيشي دارد و ... .

اگر گفته شود که تاريخ فلسفه در تفسير و بسط دو فراز نخست عبارت فوق ، بارور شده است ، گزاف نيست . تحليل مسئله عليت و تعبير عليت ، معلوليت ، فاعليت و کاوش از هستي و نيستي و نظاير اين امور ، از تفاسير و اصطلاحات محوري انديشه فلسفي است که در عبارات اين خطبه و نظاير آن بسيار به کار رفته است .[1]


[1] در شرح غرر الحکم آمُدي از امير مؤمنان عليه السلام نقل شده است : « لترجعنّ الفروع علي أصولها و المعلولات إلي عللها و الجزئيات إلي کليّاتها ... » . ( شرح غرر الحکم ، ج 5 ، ص 44 ) ؛ مرحوم خوانساري ( رضوان الله عليه ) در شرح فارسي احتمال داده است که اين عبارات به دليل علو و استحکامي که دارد ، به علي عليه السلام استناد داده شده باشد و مصحح کتاب اين را اضافه مي نمايد که حق با شارح است ، زيرا اصطلاح عليت و معلوليت ، کليت و جزئيت ، فرع و اصل به کلمات حکما شبيه است ؛ ليکن اين استدلال تام نيست ؛ به شهادت اين که عباراتي از اين قبيل ، همان گونه که مشاهده مي شود ، قبل از غرر ، در نهج البلاغه آمده است و نوع آن چه در نهج البلاغه آمده ، مستند است و اين گونه تعابير يک قرن قبل از تنظيم نهج البلاغه ، در توحيد مرحوم صدوق و ديگر جوامع روايي با اسناد معتبر از امامان شيعه عليه السلام نقل شده است .

نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 134
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست