نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 133
در عبارات فوق از دلالت حدوث خلق بر قدم خداوند يا از دلالت
حدوث خلق بر وجود خداوند و همچنين از شهادت حدوث اشيا بر ازليت او يا گواهي
عجز آن ها و نياز موجودات بر قدرت خداوند ، سخن به ميان مي آيد . اين
دلالت ها با اصطلاحات و تعابير خود ، به متون کلامي و فلسفي متفکران اسلامي
جهت بخشيده و به آن ها راه مي نماياند . در ادامه همين خطبه به برهان رسمي
علت و معلول ، فعل و فاعل ، امکان و وجوب و اتقان صنع تصريح مي شود .
امام عليه السلام پس از ارايه بسياري شواهد مي فرمايد : «
فالويل لمن أنکر المقدّر و جَحَدَ المدبّر ، زعموا أنّهم کالنّبات ما لهم
زارع و لا لاختلاف صورهم صانع و لم يلجئوا إلي حجّةٍ فيما ادّعوا و لا
تحقيق لما اَوعَوا و هل يکون بناءٌ من غير بان أو جناية غير جانٍ »
؛ واي بر آن کس که مقدّر و مدبر آن چه را که شرح آن رفت ، انکار کرده و بر
آن جحد نمايد ؛ آيا مي پندارند که آن ها چون گياه خودرويي هستند که زارعي
ندارند و اختلاف صور آن ها صانعي نيست .
آن ها نسبت به آن چه ادعا مي کنند ، حجّت و برهاني ندارند و در آن
چه باور نموده اند ، فاقد تحقيق و يقين است ؛ آيا بنايي بدون بنّا و باني و
گناهي بدون فاعلي که آن را انجام داده باشد ، محقّق مي شود .
استدلال امام علي عليه السلام در اين قسمت به اختلاف صور و اثبات
صانعي که به عنوان فاعل مصوّر آن هاست ، از طريق استناد به عليّت و نياز
فعل به فاعل ، علت فاعلي اشيا را اثبات مي کند .
در همين خطبه از تجلي اي که خداوند در متن انديشه ها براي افکار
نموده و از قصوري که انديشه ها از ادراک کنه ذات او دارند و از ادراکي که
انديشه انساني نسبت به قصور خود دارد ، سخن به ميان مي آيد .
در خطبه 186 آمده است : « کلّ معروف بنفسه مصنوع و کل قائم في سواه
نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 133