نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 108
رعايت نکردن موازين منطقي ، اشتباهات و خطاهاي فراواني را در
حوزه هاي مختلف علمي پديد مي آورد و زمينه ظهور قضاياي متهافت و روياروي را
ايجاد مي کند . اگر صرف وجود خطا يا بروز قضاياي متناقض دليل نفي حقيقت
علم يا انکار راه معرفت و عصمت آن باشد ، اين مسئله آن چنان که برخي گمان
برده اند ، به علمي خاص ، نظير فلسفه منحصر نيست و همه علوم تجربي و غير
تجربي و همه دانش هاي نظري و عملي و از جمله علم فقه و مانند آن را نيز در
بر مي گيرد ، زيرا اختلافات علمي به ديدگاه هاي فلسفي مختص نبوده و در همه
علوم وجود دارد .
فلسفه به معناي عام و خاص
فلسفه و حکمت گاه به معناي عام به کار مي رود و در اين معنا ،
مرادفِ آگاهي و علم است ؛ البته مراد از آگاهي و علم هر معرفتي است که عهده
دار حکايت از واقع بوده و ارزش جهان شناختي دارد و آگاهي و علم در اين
معنا ، اعم از علوم تجربي و دانش هاي طبيعي بوده و در يک تقسيم کلي به دو
بخش نظري و عملي تقسيم مي شود .
فلسفه و حکمت نظري در مورد هستي هايي بحث مي کند که با صرف نظر از
اراده انساني موجود هستند . اين بخش از فلسفه ، به لحاظ موضوعات مختلف
تقسيمات فراواني را پذيرفته و علوم متفاوتي را به وجود مي آورد . بخش هاي
عمده فلسفه و حکمت نظري عبارت است از :
يکم . حکمت عليا که فلسفه به معناي اخص نيز ناميده مي شود ، به دليل اين که عهده دار شناخت واجب تعالي است ، الهيات خوانده مي شود .
دوم . فلسفه يا حکمت وسطا که علوم رياضي و تعليميات نيز ناميده مي شود .
سوم . فلسفه يا حکمت سُفلا که طبيعيات يا علوم تجربي هم خوانده
نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 108