responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 302
است : نعوذ بالله من سبات العقل [11] . به خدا پناه مى بريم از اينكه عقل بخوابد . اگر عقل بخوابد انسان چيزى را تشخيص نمى دهد . و اگر نتواند درست حق را بيابد , عقلش ديگر كار نمى كند و دركش تعطيل است .

( واتق الله ربك ) اگر چنانچه اين تعلقات گره است , انسان گره خورده قدرت حركت ندارد و اگر حركت نكرد هرگز به مقصد نمى رسد . تنها عاملى كه اين گره ها را باز مى كند باطن عبادت و عبادت با روح است .

نتيجه آزادى و بيدار شدن را در بيان ديگرى از امام صادق سلام الله عليه مى بينيم كه حضرت فرمودند : ما دوست داريم كه شيعيان ما اين چنين باشند : انا لنحب من شيعتنا من كان عاقلا فهما فقيها حليما مداريا صبورا صدوقا و فيا [12] . ما آن شيعه اى را كه داراى اين فضائل برجسته علمى و عملى است دوست داريم , او محبوب ما است . چگونه انسان به جائى مى رسد كه امام او را دوست داشته باشد . آن گاه فرمود : انبياء عظام عليهم آلاف التحية و الثناء مكارم اخلاق و اخلاق برجسته داشتند . اگر كسى اخلاق انبياء را دارد خدا را شكر كند و اگر اخلاق انبياء را ندارد از خدا با تضرع و ناله و لا به طلب كند . همانطورى كه اگر مريض است , از خدا شفا مى خواهد , اگر مقروض است , از خدا اداى قرضش را طلب مى كند , گرفتاريهاى مادى دارد , از خداى متعال طلب گشايش مى كند , اگر اين فضائل اخلاقى را فاقد است با تضرع از خدا بخواهد . فرمود : از خدا مسئلت كند كه خدايا توفيق شجاعت به من بده , توفيق فقاهت به من بده , توفيق حلم و صبر و بردبارى به من بده , و امثال ذلك .

عبدالله بن بكير كه از شاگردان امام ششم سلام الله عليه است عرض كرد : آن مكارم اخلاقى كه انبياء دارند و اگر كسى داشت بايد شاكر باشد و اگر نداشت با تضرع و لا به از خدا مسئلت كند , چيست ؟ قال : الورع و القنوع و الصبر و الشكر و الحلم و الحياء و السخاء و الشجاع و الغيره و البر و صدق الحديث و اداء


[11]نهج البلاغه , خطبه 224 .

[12]امالى , شيخ مفيد , مجلس 23 , حديث 22 .

نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 302
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست