responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 288
سرما نمى كند . نه گرما على را آزار مى كند و نه سرما , و اين ناظر به دعائى است كه در يك جريانى رسول خدا عليه آلاف التحية و الثناء نسبت به اميرالمؤمنين دعا كرد . عرض كرد : خدايا اثر برودت و حرارت را به على نچشان . بعد از آن دعاء ديگر حضرت على ( ع ) نه در تابستانها از گرما رنج مى برد و نه در زمستانها از سرما رنج مى برد .

گفت : پسر ! على بن ابيطالب رنج سرما و گرما را احساس نمى كند و اينكه مى بينى على بن ابيطالب آستين لباسش را حركت مى دهد براى آن است كه او بيش از يك پيراهن ندارد و چون اين لباس را شسته و خشك نشده است , آستين را حركت مى دهد كه خشك بشود . او از اين كار لذت مى برد چون به غير حق دل نمى بندد و اين را هم هنر نمى داند و به حساب كمال نمى آورد [5] اين را هدف نهائى نمى داند .

اينها اوائل راه است . چيزى كه نبايد فراموش بشود اين است كه حضرت على ( ع ) فرمود : حكومت اسلامى كسى را فقير نمى گذارد .

قال : مر شيخ مكتوف كبير يسال فقال اميرالمؤمنين : ما هذا ؟ قالوا : يا اميرالمؤمنين نصرانى . فقال اميرالمؤمنين : استعملتموه حتى اذا كبر و عجز منعتموه . انفقوا عليه من بيت المال .

اميرالمؤمنين سلام الله عليه ديد پير نابينائى تكدى مى كند فرمود : اين كيست . گفتند : يك مسيحى است كه پير شده و از كار افتاده است و گدائى مى كند . حضرت فرمود : تا قدرت داشت به اين مردم خدمت كرد و اكنون كه از كار افتاده است بايد اين چنين باشد : انفقوه من بيت المال . حكومت اسلامى بايد اينها را تامين كند تا كسى گدائى نكند . اگر كسى توان كار دارد , كار , و اگر توان ندارد از بيت المال تامين بشود [6] .

پيامبر ( ص ) كه آن سخن را فرمود([ : كه من و قيامت مانند اين دو


[5]الغارات , ج 1 , ص 98 , بحار الانوار , چاپ قديم , ج 8 , ص 739 .

[6]تهذيب الاحكام , ج 2 , ص 88 , وسائل الشيعه , ج 11 , ص 49 , باب 19 , از ابواب جهاد العدو .

نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 288
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست