خداوند متعال فرمود :
و اعبد ربك حتى ياتيك اليقين [1] . اين سر همه عبادات است . به يقين رسيدن يعنى به پايان نهائى عبادت و
به كمال عبادت رسيدن . به سر عبادت رسيدن نه به اين معنا است كه عبادت كن تا
به يقين برسى و اگر به يقين رسيدى ديگر عبادت لازم نيست تا به معناى غايت
باشد , بلكه به معناى فائده و منفعت است . يعنى اگر خواستى يقين پيدا كنى
راهش عبادت است و اگر خواستى يقين پيدا كنى به اين كه عالم مبدء و معاد و
راهى دارد و سرنوشت انسان چيست , راهش عبادت است . بدون عبادت ممكن نيست
كسى به اسرار عالم پى ببرد . بدون عبادت ممكن نيست كسى آغاز و انجام عالم را
بشناسد و يقين پيدا كند بلكه همواره در ترديد است . كافر و منافق همواره در شك
و ترديداند و هيچ بلائى بدتر از شك و ترديد نيست كه انسان را سرگردان مى كند .
وقتى خداى سبحان عذاب منافقين و كفار را تبيين مى كند مى فرمايد :
فهم فى ريبهم يتردون
. اينها در شكشان سرگردان اند و راه خروج ندارند , همواره در يك مدار بسته
دور مى زنند . ترديد , آن رد مكرر است . كسى كه راه بلد است مردد نيست , از آن
راهى كه آمد برمى گردد . كسى كه راه بلد نيست , بيراهه مى رود ,
چون بيراهه مى رود , برمى گردد دوباره حركت مى كند , اين رد مكرر را ترديد مى گويند
. باب ترديد و باب
تردد رد مكرر است . و رد مكرر در اثر نابينائى است . كسى كه راه را نمى بيند