محض نيست . قسم ديگر مظلومى است كه دستش از همه جا كوتاه است , هيچ تكيه
گاهى جز خدا ندارد كه به آن اعتماد كند و درصدد جبران برآيد . مظلومى اين چنين
تمام قلبش متوجه خدا است و در دعاء موحد است , چون در دعاء موحد است دعاى
او مستجاب است . لذا طبق اين نقل اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود فاصله بين
زمين و باطن آسمان دعاى مظلوم است .
امام سجاد سلام الله عليه مى فرمايد پدرم حسين بن على سلام الله عليهما آخرين
وصيتى كه فرمود اين بود :
اياك و ظلم من لا يجد عليك ناصرا الا الله
[4] . همين معنا را امام سجاد بعنوان آخرين وصيت به امام باقر مى فرمايد كه
امام پنجم سلام الله عليه مى فرمايد : پدرم در هنگام ارتحال مرا فرا خواند و به من
فرمود : به تو وصيت مى كنم چيزى را كه پدرم سيدالشهداء در آخرين لحظه به من
وصيت كرد و آن اين است : گرچه همه اقسام ستم بد است ولى نسبت به مظلومى كه
هيچ پناهگاهى جز خدا ندارد , ستم نكنيد , زيرا دعاء و آه او يقينا مستجاب است
.
اگر ما در اين دعاهائى كه براى پيروزى رزمندگان داريم موحد خالص باشيم ,
يقينا آن دعاء مستجاب است . لازم نيست كه انسان از همه امكانات محروم باشد
تا موحد شود , بلكه انسان وقتى در دعاء موحد است كه خود را از همه امكانات
محروم ببيند , نه از همه امكانات محروم باشد . دعاء بايد به جائى برسد كه
فرمان از آن جا صادر مى شود . جاى صدور فرمان را عرش مى نامند . عرش يعنى مقام
فرمانروائى خداى سبحان كه مالك يوم الدين و دنيا و آخرت است . مقام
فرمانروائى اش جهان هستى را اداره مى كند و از اين مقام فرمانروائى به عرش خدا
تعبير مى كنند . اين كه مى گويند اگر يتيمى را آزرده كرديد عرش خدا به لرزه در
مى آيد , يعنى مقام فرمانروائى در مورد ظلم به يتيم تصميم مى گيرد و در مقام فعل
يك تحولى حاصل مى شود . اين كه مى گويند بعضى دلها عرش خداست چون
[4]سفينة البحار , ماده وصى , ج 2 , ص 462 , اصول كافى , ج 2 , باب الظلم ,
حديث 5 .