responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 210
چشم به آسمان مى رسد , آه مظلومانه مظلوم هم به باطن و سر آسمان مى رسد . يك آسمان ظاهرى داريم كه در آن ستاره ها و شمس و قمر است و يك آسمان باطن و معنوى داريم كه در آن آسمان فرشتگان اند كه انوار غيبى و معنوى اند . در آسمان و فضاى ظاهر ستارگان هستند كه نور ظاهرى مى دهند , در آسمان باطن فرشتگانى هستند كه نور معنوى مى دهند . قرآن كريم سخنش اين است كه درهاى آسمان به روى همه باز نيست . براى كفار و منافقين دربهاى آسمان باز نمى شود : لا تفتح لهم ابواب السماء [2] . مسئولين آسمان فرشتگانى اند كه خدا با وحى اينها را هدايت مى كند : و اوحى فى كل سماء امرها [3] . در هر آسمانى امر مربوط به آن آسمان را خداى سبحان با وحى اعلام مى دارد .

پس آسمان يك ظاهرى دارد كه نورهاى ظاهرى در اوست و يك سر و باطنى دارد كه نورهاى درونى در اوست . اميرالمؤمنين على بن ابيطالب سلام الله عليهما در جواب اين سؤال كه بين زمين و آسمان چقدر فاصله است , هم به آسمان ظاهرى اشاره كرد و هم به سر آسمان كه آسمان باطنى است , فرمود : مد البصر و دعوة المظلوم .

اگر كسى خواست دعاء كند كه به باطن آسمان برسد و يقينا مستجاب بشود راهش اين است كه تمام علاقه ها و اميدهايش را كه به غير خدا تعلق گرفته بود قطع كند . به هر اندازه كه انسان موحد است دعاى او مستجاب است . خداى سبحان دعاى موحد را رد نمى كند , به اندازه توحيد او دعاء مستجاب است . اگر كسى به هيچ مبدئى جز خدا تكيه نكرد دعاى او يقينا مستجاب است .

اگر مظلومى چشم كمك به احدى نداشت , دعاى او يقينا مستجاب است . مظلوم دو قسم است : يك قسم ستم ديده اى است كه احيانا به ديگران تكيه مى كند , به قبيله و بستگانش يا به قدرت و مقام خود تكيه مى كند و با اتكاء به آنان مى خواهد آن ستم را بر طرف كند وى اگر دعاء مى كند دعاى او دعاى موحد


[2]سوره اعراف آيه 40 .

[3]سوره فصلت آيه 12 .

نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 210
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست