responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 20
رسول خدا ( ص ) بعد از نماز صبح , بين الطلوعين , در مسجد مى نشستند و به سؤالات مردم پاسخ مى دادند . روزى دو نفر نوبت گرفتند در محضر حضرت سؤالاتى طرح كنند . حضرت به اولى فرمود : گرچه شما قبل از آن برادر آمده ايد لكن نوبتتان را به ايشان بدهيد , چون شما اهل كرم و ايثار هستيد و او كار لازمى دارد و مستعجل است . اين ادب رعايت نوبت را حضرت در آنجا آموختند . بعد فرمودند : من بگويم شما براى چه آمده ايد يا شما مى گوييد ؟ عرض كردند يا رسول الله شما بفرمائيد .

فرمودند : يكى براى ياد گرفتن مسائل حج آمده است و ديگرى براى سؤال و آموختن مسائل وضو گرفتن . آنگاه سؤالها را جواب فرمود :

اما معناى وضو گرفتن شستن صورت و دستها و مسح سر و پاها در وضو رازى دارد : شستن صورت در وضو يعنى خدايا هر گناهى كه با اين صورت انجام دادم , آن را شستشو مى كنم كه با صورت پاك به جانب تو عبادت كنم و با پيشانى پاك سر بر خاك بگذارم . شستن دستها در وضو يعنى خدايا از گناه دست شستم , و گناهانى را كه با دستم مرتكب شده ام , دستم را تطهير مى كنم . مسح سر در وضو يعنى خدايا از هر خيال باطل و هوس خام كه در سر پرورانده ام سرم را تطهير مى كنم و آن خيالهاى باطل را از سر بدور مى اندازم . مسح پا يعنى خدايا من از جاى بدرفتن پا مى كشم و اين پا را از هر گناهى كه با آن انجام داده ام تطهير مى كنم .

اگر كسى بخواهد نام مبارك حق تعالى را بر زبان آورد , بايد دهان را تطهير كند . مگر مى شود با دهان ناشسته انسان نام خدا را ببرد , بايد دهان را با آب مضمضه كند و بشويد . اين گوشه اى از اسرار وضو گرفتن است . اگر ما مى بينيم از نماز لذت نمى بريم و از عبادت لذت نمى بريم براى آن است كه به اين اسرار آشنا نيستيم . آنها كه از عبادت لذت مى برند چيزى را به اين عبادت تبديل و تعويض نمى كنند .

مرحوم ابن بابويه نيز از امام هشتم نقل فرموده است كه امام رضا

نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 20
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست