بودن آنان بدون اعتقاد به ولايت تكوينى آن ذوات عظام مقبول نيست . زيرا ولايت
تكوينى سر والى بودن و سرپرستى جوامع بشرى آنان خواهد بود , يعنى پذيرش سرپرستى
آنان مانند نماز و روزه و زكات و حج و . . . از فروع دين بشمار مى رود [20] ,
و هر فرعى داراى اصل است كه سر آن فرع محسوب مى گردد , و آنچه جزء فروع دين
است قبول سرپرستى آنان مى باشد و آنچه از اصول دين بشمار مى آيد ايمان به لزوم
نصب آنان از طرف خداى سبحان و مظهريت آنها براى خداوند متعالى مى باشد .
از اين رهگذر معلوم مى شود كه حقيقت انسان كامل سر هرگونه عبادت است و هر
سالكى به مقدار نيل خود از كمال انسانى به راز عبادت مى رسد و كامل ترين آنها
كه معصومين عليهم السلام اند به سر نهايى عبادت واصل آمدند , لذا صراط مستقيم و
ميزان اعمال و . . . خواهند بود .
7 براى رسيدن به اين هدف عالى و پيروزى بر رقيب كه همچنان محترم نخواهد ماند
و سرانجام ايام غم بسر آيد , چاره جز خردمندى و هوشيارى در مراقبت حرم امن دل
نيست و فرزانگى بدون تدبر و ژرف انديشى حاصل نخواهد شد و صاحب نظرى بدون
راز دارى و طهارت ضمير و صيانت سر ميسر نخواهد شد :
الظفر بالحزم و الحزم با جاله الراى و الراى بتحصين الاسرار
[21] .
8 چون با عنايت الهى رساله ديگرى به منظور تبيين سر عبادت در برنامه تدوين
است لذا سخن را به بيان سرگشت كتاب حاضر معطوف داشتن مناسب تر است . اين
كتاب مجموعه گفتارهايى است كه در ماه مبارك رمضان 1405 ه . ق . برابر با
تابستان 1363 ه ش . در جمع برادران سپاه ناحيه ويژه قم ايراد شد و در اثر
تناسب با ماه رمضان اسرار روزه بيش از اسرار عبادت هاى ديگر طرح شد و همچنين
گوشه اى از اسرار قرآن كه اين ماه ظرف نزول و فرمود آمدن بسيارى از صحائف
انبياء ( ع ) است , ارائه شد و شمه اى از مباحث ليله قدر تبيين شد , و مقدارى
از سخنان امام مجتبى ( ع ) , كه نيمه ماه رمضان ميلاد آن حضرت است , به ميان
آمد , و چون فتح بدر و فتح مكه در اين ماه
[19]20 وسائل الشيعة , باب 1 و 29 از ابواب مقدمه عبادات .