responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 13
بودن آنان بدون اعتقاد به ولايت تكوينى آن ذوات عظام مقبول نيست . زيرا ولايت تكوينى سر والى بودن و سرپرستى جوامع بشرى آنان خواهد بود , يعنى پذيرش سرپرستى آنان مانند نماز و روزه و زكات و حج و . . . از فروع دين بشمار مى رود [20] , و هر فرعى داراى اصل است كه سر آن فرع محسوب مى گردد , و آنچه جزء فروع دين است قبول سرپرستى آنان مى باشد و آنچه از اصول دين بشمار مى آيد ايمان به لزوم نصب آنان از طرف خداى سبحان و مظهريت آنها براى خداوند متعالى مى باشد .

از اين رهگذر معلوم مى شود كه حقيقت انسان كامل سر هرگونه عبادت است و هر سالكى به مقدار نيل خود از كمال انسانى به راز عبادت مى رسد و كامل ترين آنها كه معصومين عليهم السلام اند به سر نهايى عبادت واصل آمدند , لذا صراط مستقيم و ميزان اعمال و . . . خواهند بود .

7 براى رسيدن به اين هدف عالى و پيروزى بر رقيب كه همچنان محترم نخواهد ماند و سرانجام ايام غم بسر آيد , چاره جز خردمندى و هوشيارى در مراقبت حرم امن دل نيست و فرزانگى بدون تدبر و ژرف انديشى حاصل نخواهد شد و صاحب نظرى بدون راز دارى و طهارت ضمير و صيانت سر ميسر نخواهد شد : الظفر بالحزم و الحزم با جاله الراى و الراى بتحصين الاسرار [21] .

8 چون با عنايت الهى رساله ديگرى به منظور تبيين سر عبادت در برنامه تدوين است لذا سخن را به بيان سرگشت كتاب حاضر معطوف داشتن مناسب تر است . اين كتاب مجموعه گفتارهايى است كه در ماه مبارك رمضان 1405 ه . ق . برابر با تابستان 1363 ه ش . در جمع برادران سپاه ناحيه ويژه قم ايراد شد و در اثر تناسب با ماه رمضان اسرار روزه بيش از اسرار عبادت هاى ديگر طرح شد و همچنين گوشه اى از اسرار قرآن كه اين ماه ظرف نزول و فرمود آمدن بسيارى از صحائف انبياء ( ع ) است , ارائه شد و شمه اى از مباحث ليله قدر تبيين شد , و مقدارى از سخنان امام مجتبى ( ع ) , كه نيمه ماه رمضان ميلاد آن حضرت است , به ميان آمد , و چون فتح بدر و فتح مكه در اين ماه


[19]20 وسائل الشيعة , باب 1 و 29 از ابواب مقدمه عبادات .

[21]نهج البلاغه , كلمات قصار 48 .

نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 13
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست