دور مى كند ؟ آيا همين روزه ايست كه انسان دهان را ببندد , يا روزه ايست كه از
هر چه خداوند حرام فرمود , امساك كند .
دو نفر خدمت رسول خدا عليه آلاف التحيه و الثناء پيام فرستادند كه روزه ما
را از گرسنگى و تشنگى بى تاب كرد [14] . فرمود : شما اگر روزه داريد چرا
گوشت
خورديد . گفتند : ما روزه داريم چيزى نخورده ايم . حضرت فرمود طشتى حاضر كنند و
به آنها هم فرمود : تهوع كنيد ! آنها تهوع كردند و در طشت گوشت ريخته شد ,
فرمود : اين گوشتى است كه امروز خورده ايد شما روزه دار نيستيد . همان غيبتى
كه از آن مؤمن كرديد گوشت مردارى را خورديد .
اين كه باطن غيبت بصورت گوشت مرده در مى آيد بوسيله وحى روشن مى شود . علم
ممكن است ترقى كند , دور را نزديك كرده و انسان با ميكروسكپ ميكرب هاى ريزى
را درشت و با تلسكوپ ها ستاره هاى دور را نزديك يا با يك سلسله ابزار صناعى
پشت كوه را ببيند . علم مى تواند با دستگاه عكسبردارى درون انسان را ببيند ,
اينها از علم بر مى آيد , اما اين كه باطن را بصورت ظاهر در بياورد از علم بر
نمى آيد . يعنى اين كه روشن شود غيبت بصورت گوشت در مى آيد , از علم بيرون
است اين كار وحى است , اين كار مادى نيست تا علم با پيشرفتش بعهده بگيرد .
گاهى حضرت مى فرمودند من نشانه غذا را در گلو و حلقومت مى بينم و تو روزه دار
نيستى . غذا را علم مى تواند با دستگاه مشاهده كند اما نيت و يا حرفى را كه
انسان درباره ديگرى زده است بصورت غذا ببيند , اين ميسور علم نيست , اين كار
وحى است . اين كه باطن غيبت بصورت گوشت مرده در مى آيد , اين باطن آن گناه
است .
[14]و ورد فى الخبر
ان امراتين صامتا على عهد رسول الله فاجهدهما الجوع و العطش من آخر النهار
حتى كادتا ان تهلكا فبعثا الى رسول الله ( ص ) تستاذنا فى الافطار فارسل اليهما
قدحا و قال : قولوا لهما قيئا فيه ما اكلتها فقاءت احداهما نصفه دما عبيطا و
لحما غريضا و قاءت الاخرى مثل ذلك حتى ملاتاه . فعجب الناس من ذلك فقال رسول
الله ( ص ) : هاتان صامتان عن ما احل الله لهما و افطرتا على ما حرم الله
عليهما .
احياء العلوم , غزالى , ج 5 , ص 173 .