سبحان حاصل مى گردد , همواره ميسور مى باشد و بسيارى از پرده هاى غيب پس از مرگ
برطرف ميگردد تا آنچه ناديدنى بود , مشهود شود . لذا قرآن كريم هدف آفرينش
جهان خلقت را آگاه شدن انسان به قدرت و علم بى كران خداوند مى داند :
الله الذى خلق سبع سموات و من الارض مثلهن يتنزل الامر بينهن لتعلموا ان الله
على كل شى ء قدير و ان الله قد احاط بكل شى ء علما
[1] .
گرچه علم حصولى و يقين استدلالى بنوبه خود كمال علمى بشمار آمده و هدف قرار
مى گيرد , ليكن نسبت به علم حضورى و يقين شهودى وسيله محسوب مى شود :
كلا لو تعلمون علم اليقين لترون الجحيم ثم لترونها عين اليقين [11] . يعنى با علم اليقين مى توان به عين اليقين رسيد .
بنابراين مى توان يقين شهودى به معارف را هدف نهائى آفرينش انسان دانست ,
كه همواره به عبادت متكى است , گرچه نحوه اعتماد آن بر عبادت در هر نشائى
مناسب با همان نشاه مى باشد ( يعنى در دنيا به متن عبادت هاى تشريعى تكيه دارد
و در آخرت به باطن آن كه ظاهر مى شود , متكى است ) و اگر لحظه اى عبادت نباشد
آنچه مشهود است مستور مى گردد و آنكه شاهد است محجوب مى شود , زيرا تنها
وسيله شهود سالك و ظهور غيب همانا عبادت است :
و اعبد ربك حتى ياتيك اليقين
[12] , نه آنكه بعد از يقين پرستش برطرف شود , زيرا زوال عبادت همان و
زوال يقين همان , چون عصيان بدترين حجاب مى باشد . آنچه از آيه سوره طلاق بر
مى آيد اين است كه هدف پيدايش جهان يعنى ظهور حق در آئينه خلق همانا آگاه شدن
انسان سالك به علم و قدرت حق است و اين علم شهودى عارف واصل را مظهر علم و
قدير مى نمايد كه با
( بسم الله الرحمن الرحيم)
در صورت اذن خداى سبحان همان كارى را كه در قيامت به صرف اراده مى كند در
دنيا نيز انجام مى دهد , چه اين كه هر چه را بخواهد بداند , مشاهده مى كند .
و همين مطلب را مى توان از حديث معروف قدسى استنباط كرد كه فائده ظهور