1 چون خداوند تمام اشياء را در كتاب مبين قرار داد و كتاب مبين بر امام
معصوم ( ع ) تطبيق شد و كتابت بمعنى ثبت است پس تمام حقايق عالم در وجود
ائمه ( ع ) ثبت است .
2 چون كتابت بمعنى حفظ و ثبت خود عمل است فرشتگان متصدى نوشتن اعمال نه
تنها ظاهر عمل را بلكه محتوى و نيت و هدف عامل آن را كه امر معنوى است ثبت
مى كنند .
3 اعمال انسان را اعتقاد و اخلاق و كار او تشكيل مى دهند در صورتى قابل توزين اند
كه حق باشند .
4 در قيامت چه انبياء و چه مردم همه در برابر الله مسئولند .
5 منحصرا خدا حق است و چيزى كه به دستور او باشد از حق برخوردار است و هر چه
كه غير خدا باشد باطل است چنانكه هر چيزى كه مخالف دستور او باشد باطل است .
6 از يك نظر در قرآن كريم انسانها به سه دسته تقسيم مى شوند . الف : انسانهاى
هوى محور كه تابع ميل شخصى اند اگر چه ممكن است بعضى كارشان مطابق با حق باشد
ولى اتفاقى است ( ظالم لنفسه ) .
ب : انسانهاى مصلحت محور يعنى آنهايى كه تابع مصلحتهايى هستند كه خدا براى
آنها در نظر گرفته است و حداكثر سعى و همت آنان اين است كه به بهشت وارد
شوند يا از جهنم در امان باشند ( مقتصد ) .