تشخيص فجور و تقوى خلق كرده اند . اگر كسى اين سرمايه را به باد داد و راه فساد
را طى كرد و خود محور شد اسفل السافلين خواهد بود . و اگر آن سرمايه را شكوفا كرد
و با آن سرمايه تجارت كرد , طبعا سودمند خواهد بود . حال يك محكمه و حاكمى لازم
است تا ميان آن دو گروه تميز قايل شود . لذا فرمود( :
فلهم اجر غير ممنون
) [1] . ممنون يعنى مقطوع و غير ممنون يعنى قطع ناشدنى . فرمود : اجر اين ها
ابدى و جاويد است .
با توجه به اين كه در عالم نظم هست پس روز جزا و معادى هم هست تا به حساب
اين دو گروه رسيدگى شود . و بين اين دو گروه فرق گذاشته شود . چون تو حرف مستدل
و منطقى دارى . چه كسى حرف تو را تكذيب مى كند .
اينها كه قيامت را تكذيب مى كنند آيا در عالم قايل به نظم هستند يا نه ؟
حساب و كتابى در عالم مى بينند يا نه ؟ اگر هر كس هر چه خواست انجام داد و به
حساب او رسيدگى نشد , در چنين عالمى هرج و مرج نمى باشد ؟ پس اگر عالم هرج و
مرج نيست پس تو حرف منطقى و مستدلى دارى . تو مى گويى خدايى هست([
مالك اليوم الدين
([ . [2] [(
فما يكذبك بعد بالذين
]( [3] . چه كسى تكذيب ات مى كند ؟( .
أليس الله بأحكم الحاكمين
) [4] . آيا خداوند بهترين حكم كننده ها نيست ؟ پس اگر محكمه قيامت هست به
ياد قيامت بوده و سبكبار باشيد تا نجات پيدا كنيد .