مى دهد و چون معاد حقيقى حركت به سمت خداست پس شيطان ياد مبدء و معاد را از
انسان مى گيرد .
12 معناى ياد قيامت به معنى ياد لفظى نيست بلكه چون نيت به معنى انبعاث و
پرش از طبيعت است وگرنه اثر ندارد و در واقع ياد قيامت علم اليقين به آن
است و كسى كه علم به قيامت دارد رفته رفته قيامت را مى بيند چنانكه در سوره
تكاثر مى فرمايد كلا لوتعلمون علم اليقين لترون الجهيم .
13 يكى از اوصاف متقين آن است كه بهشت و اهل آنرا و جهنم و اهل آنرا
مى بينند .
در درس بعدى در موضوع صحنه قيامت و حضور اعمال در آن سخن گفته مى شود .