اين ياد معاد است كه برنامه جنگ را تنظيم مى كند , پس نقش ياد قيامت تنها
شب زنده دارى نيست , خونريزى ميدان جنگ هم هست . نه تنها ياد معاد انسان را
منزوى و منعزل نمى كند . بلكه ياد معاد است كه برنامه هاى نبرد و خون ريختن و
شهيد شدن را تبيين مى كند زيرا كه(
ان الله لايضيع أجرالمحسنين
) [1] خداى متعال اجر افرادى را كه هم خوبند و هم كار خوب انجام مى دهند ,
ضايع نمى كند .
اگر انسانى خوب باشد ولى كار مثبت نكند مشمول اين آيه نمى باشد و يا كار خوب
دارد ولى آدم خوبى نيست , خداوند خريدار از چنين انسانهايى نيست , اينها در
ارتباط با آسيبهايى است كه مى بينند و يا مى رسانند .
نقش فقهاء در توجه دادن به ياد معاد
اما مسئله مال : چون بحث در جان و مال بود(
ولا ينفقون نفقة صغيرة ولا كبيرة
) 2 . هيچ نفقه يى را در اين راه خرج نمى كنند و يا مالى را صرف نمى نمايند ,
كم باشد و يا زياد , اما خالصانه و فقط براى خدا .
(
ولا يقطعون واديا
) [2] . و هيچ بيابانى را طى نمى نمايند چه در رفتن و چه در آمدن , مگر آنكه
( الا كتب لهم
) [2] همه آنها نوشته مى شود( .
ليجزيهم الله أحسن ما كانوا يعملون
) 2 . تا خدا به اينها بهترين عمل را به بهترين وجه جزا بدهد .
آنگاه مى فرمايد : چنين نيست كه همه به جبهه روند , بلكه عده يى از شما بايد به
مسائل اسلامى و احكام اسلامى آشنا شويد , چون اگر انقلابتان انقلاب مكتبى است
بايد به مكتب آشنا بشويد . اگر همه