علومى كه انسان فرا مى گيرد تا به كرامت برسد , بايد در راه شكوفا كردن همان
سرمايه اولى باشد . سرمايه اولى انسانها , فطرت خدا خواهى است , كه از نظر
معنا مشهود علم كرامت است و از لحاظ مسائل اخلاقى , الهام به تقوا و آگاهى
به فجور است كه اين الهام به تقوا , الهام به مدار كرامت است و الهام فجور ,
الهام به مدار دنائت است . هر كسى در محور تقوا قدم برداشت , كريم مى شود ,
هر كسى كه اتقى شد , اكرم خواهد بود و تنها راه كرامت , همانها تقوا است . و
اگر خداى سبحان عده اى را به عنوان اكرم معرفى كرده است , براى اين است كه
آنها اتقياء هستند , و از نزاهت دنيا برخوردارند . اگر ملائكه اند , اينگونه اند ,
اگر ائمه و انبياى الهى - عليهم الصلوه و عليهم السلام - هستند , اين چنينند و اگر
شهداء هستند , بدين سان مى باشند . و علم گرچه سودمند است , ولى بايد با كوشش
عملى و كشش قلبى همراه باشد , تا انسان را به كرامت برساند . خداى سبحان وقتى
روزيهاى برجسته نظير ولايت را ياد مى كند از آنها به عنوان رزق كريم ياد مى كند .
(
اولئك هم المؤمنون حقا لهم مغفره و رزق كريم
) [25]