با تقوا بشويد . معلوم مى شود علم و معرفت هم زمينه تقواست . اگر درباره روزه
گرفتن مى فرمايد :
(
كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم
) [8]
آنگاه در پايان آيه مى فرمايد( : لعلكم تتقون) درباره جهان بينى الهى هم
مى فرمايد :
(
إن في اختلاف الليل و النهار و ما خلق الله فى السموات و الارض لايات
لقوم يتقون
) [9]
آنانكه تقواى علمى دارند , سعى مى كنند عالم را به عنوان يك نمونه خاص خداى
سبحان ببينند , پس تقوا , هم در اعمال صالحه راه دارد , هم در معارف , اما آن
معرفتى كه معروف را , محبوب انسان كند .
ويژگى علم موضوعى
در اين بحثها روشن شد علمى كه خود , محبوب عالم باشد نه آنكه زمينه شناخت
محبوب حقيقى را فراهم كند , يك روز نبود و يك روز هم نيست خواهد شد و به
اين علم اعتمادى نيست . خداى سبحان , درباره اين گونه از علوم كه با نظر
استقلالى لحاظ مى شود نه به عنوان وسيله اى براى محبوبيت معلوم , به انسان هشدار
مى دهد كه دو عدد , اين گونه علوم را احاطه كرده است . اين درس و بحثها , اين