كند بلكه عقائد و اخلاق و اعمال , خود صراط مستقيم است و اين جدا از جان انسان
نخواهد بود . و انسان كاملى كه به اين عقائد و اخلاق و اوصاف متصف شود خود
صراط ممثل است . اگر در روايات آمده است كه اهل بيت - عليهم السلام - صراط
مستقيمند يا ميزان اعمالند يا ميزان قسطند , ناظر به اين حقائق است كه اينان ,
هم راهنمايند و هم راه .
مسأله زاد و مركب نيز چنين است . گرچه در قرآن فرمود : زاد شما تقواست و
گرچه سالكانيكه اين راه را طى كرده اند , گفته اند مركب , محبت است , ولى باز
مى بينيم همين زاد , هم سالك را رشد مى دهد , هم مركب را تقويت مى كند , هم راه
را همواره مى نمايد و هم رفقا را زياد مى كند , و هم ما را به راهنما نزديكتر
مى كند .
در بيانات حضرت اميرالمؤمنين - سلام الله عليه - آمده است كه تقوا مركب خوبى
است . اين سخن را با سخن آنانكه راهى اين راهند و گفته اند مركب , محبت است ,
مخالفتى ندارد , زيرا از يك طرف تقوا عامل پيدايش محبت است , و از سوى ديگر
, خودش هم محصول محبت است . يعنى درجه اى از تقوا , زمينه پيدايش درجه اى از
محبت است , و درجه برترى از محبت زمينه پيدايش درجه برترى از تقوا است . در
هر درجه اى از درجات محبت , باعث پيدايش درجه اى از درجات تقواست . محبتى كه
هم مركوب راه است و هم تقوا را كه زاد راه است زياد مى كند , مثل مركوب دنيا
نيست كه فقط از زاد راه استفاده كند , بلكه مركوبى است كه هم راكب را تقويت
مى كند و هم زاد راه را .