نام کتاب : صلح امام حسن (ع ): پرشکوه ترين نرمش قهرمانانه ي تاريخ نویسنده : آل ياسين، الشيخ راضي جلد : 1 صفحه : 378
البته در اينكه خلافت اسمى و نام خليفه در تصرف معاويه - و پس از او در
اختيار قلدران ديگرى كه آن را بخود بسته يا بزور شمشير و يا از راه ارث بدست
آوردند - بوده هيچ ترديد و اختلافى نيست
اگر در قاموس مجتمعى كه با معاويه يا يكى ديگر از اين متصرفان و قلدران بيعت
كرده , صحيح است كه نام خلافت بر حكومتى كه از راه زور و قلدرى و ادعاى پوچ
بدست آمده , اطلاق شود , با آنان بحث لفظى نخواهيم داشت , بگذار در اينصورت
معاويه , خليفه ى قلدرى و زور باشد و حسن بن على خليفه ى پيغمبر و شريك قرآن و
چنين فرض كن كه آنچه در برخى از روايات وارد شده - بنابر اينكه سندش صحيح و
متنش بر كنار از تحريف باشد - از قبيل بكار بردن كلمه ى خليفه در اين اصطلاح
جديد مى باشد !
4 - سرنوشت خلافت پس از معاويه
در هيچيك از نامه هائى كه معاويه براى زمينه سازى صلح , به امام حسن نوشته
بياد نداريم كه موضوع( سرنوشت خلافت پس از در گذشت معاويه) فراموش شده و
از آن سخنى نرفته باشد در همه ى اين نامه ها تقاضاى او از حسن اين است كه
حكومت را تا هنگاميكه او زنده است بدو تسليم كند در بعضى از اين نامه ها
مى نويسد( : پس از من حكومت از آن توست) [1] و در برخى ديگر مى نويسد( :
تو از همه كس بدان اوليترى) [2]
در متن قرار داد صلح نيز مطلب به همين صورت ذكر شده است
مردم نيز از صلح جز اين چيزى استنباط نكردند كه قدرت تا
[1]و2 - ابن ابى الحديد در( شرح نهج البلاغه) ( ج 4 ص 13 )
نام کتاب : صلح امام حسن (ع ): پرشکوه ترين نرمش قهرمانانه ي تاريخ نویسنده : آل ياسين، الشيخ راضي جلد : 1 صفحه : 378