responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سکولارها چه مي گويند؟ نویسنده : قطب، محمد    جلد : 1  صفحه : 49

آيا اهدافشان‌ براي‌ خودشان‌ روشن‌ است‌ و اولويت‌ها را معين‌ كرده‌، ميزان‌توانايي‌هاي‌ خود را شناخته‌ و در محدوده‌ آنها حركت‌ كرده‌اند؟

يا هنوز خيلي‌ كاستي‌ دارند تا در سطح‌ مطلوب‌ باشند؟

اگر اين‌ جنبشها بر همان‌ تفرقه‌ها و پراكندگي‌ها و كاستي‌ در تربيت‌ خويش‌و تيرگي‌ در ديدگاهها باشند (مكر عدّه‌اي‌ اندك‌) آيا صلاحيت‌ دارند كه‌جايگزيني‌ باشند كه‌ بشريت‌ را از جاهليت‌ معاصر نجات‌ دهند؟

نه‌ مي‌گوييم‌ «آري‌» و نه‌ مي‌گوييم‌ «نه‌»، اين‌ غيبي‌ است‌ كه‌ به‌ خدا واگذارشده‌ است‌. ما در اينجا از سنتهاي‌ الهي‌ و از وعده‌ها و عيدهاي‌ خدا سخن‌مي‌گوييم‌، اينها «ثابت‌»هايي‌اند كه‌ بر «متغير»ها حكومت‌ دارند.

مي‌گوييم‌ بشر نمي‌تواند خدا را به‌ عجز آورد: «خداوند، فرمان‌ خود را به‌انجام‌ مي‌رساند، و خدا براي‌ هر چيزي‌ اندازه‌اي‌ قرار داده‌ است‌.»

امّا غرب‌ ـ با همه‌ نيروي‌ مادّي‌اش‌ ـ نمي‌تواند خدا را به‌ عجز آورد، چون‌كه‌ خداوند بزرگتر است‌، بزرگتر از همه‌ نقشه‌ها و نيروهايشان‌.

و امّا مسلمانان‌ ـ با همه‌ جهات‌ منفي‌شان‌ ـ نمي‌توانند خدا را به‌ عجز آورند،چون‌ قدرت‌ و نيرو و اسباب‌ و عوامل‌، همه‌ قدرت‌ و نيرو و اسباب‌ خداونداست‌، اوست‌ كه‌ فرموده‌ است‌: «و اگر روي‌ گردان‌ شويد، گروهي‌ ديگر جزشما را جايگزين‌ مي‌كند، آنگاه‌ همانند شما نخواهند بود.»

و اوست‌ كه‌ از زبان‌ پيامبرش‌(ص) وعده‌ فرموده‌ كه‌ پس‌ از آنكه‌ نبرد بزرگ‌ميان‌ مسلمانان‌ و يهود درگرفت‌، يك‌ بار ديگر، نوبت‌ اقتدار اسلام‌ خواهد بود.

حضرت‌ فرمود: «قيامت‌ بر پا نخواهد شد تا آنكه‌ مسلمانان‌ با يهود بستيزندو مسلمانان‌ يهوديان‌ را بكشند، تا آنجا كه‌ يهودي‌ در پشت‌ سنگ‌ و درخت‌پنهان‌ شود، آنگاه‌ سنگ‌ و درخت‌ گويد: اي‌ مسلمان‌، اي‌ بنده‌ خدا! اين‌ يك‌يهودي‌ است‌ كه‌ پشت‌ من‌ است‌، بيا و او را بكش‌...»

نشانه‌هاي‌ وقوع‌ آن‌ درگيري‌ هويداست‌ و پس‌ از آن‌ پيروزي‌ و قدرت‌يافتن‌ دين‌ خداست‌:

«اوست‌ كه‌ پيامبر خود را با هدايت‌ و دين‌ حق‌ فرستاده‌ است‌، تا بر همه‌ دين‌پيروزش‌ سازد، هرچند مشركان‌ را خوش‌ نيايد!»

آنان‌ كه‌ با خدا و پيامبرش‌ مبارزه‌ مي‌كنند، اگر خردمندند، به‌ سودشان‌است‌ كه‌ ازا ين‌ جنگ‌ و مبارزه‌ دست‌ بردارند، چون‌ نبردي‌ است‌ كه‌ هر چند درآغاز كار، جولان‌ها و پيروزي‌هايي‌ هم‌ به‌ دست‌ آوردند، در نهايت‌ شكست‌مي‌خوردند، خداوند به‌ آنان‌ مهلت‌ مي‌دهد تا گناهشان‌ بيشتر شود و تا مؤمنان‌را آزمايش‌ و پالايش‌ كند:

«و كساني‌ كه‌ كافر شدند، نپندارند اين‌ كه‌ به‌ آنان‌ مهلت‌ مي‌دهيم‌، برايشان‌ بهتراست‌، مهلتشان‌ مي‌دهيم‌ تا گناه‌ و تباهي‌شان‌ افزوده‌ شود و براي‌ آنان‌ عذابي‌خواركننده‌ است‌.»

«و تا خداوند، افراد با ايمان‌ را خالص‌ گرداند و كافران‌ را به‌ تدريج‌، نابودسازد.»

بر اين‌ امّت‌ دوراني‌ گذشته‌ كه‌ اسلام‌ گرايان‌، بر خلاف‌ موج‌ شنا مي‌كردند،چون‌ موج‌ هجوم‌ فكري‌ قوي‌ و از بين‌ برنده‌ بود و مردم‌ را پس‌ از آنكه‌ به‌صورت‌ خس‌ و خاشاك‌ سيلاب‌ شده‌ بودند، پيش‌ خود مي‌كشيد و مي‌برد.

و امروز، سكولاريست‌ها مي‌پندارند كه‌ آنانند كه‌ بر ضدّ موج‌ شنا مي‌كنندو موج‌ نيرومند، موج‌ جوانان‌ است‌ كه‌ به‌ سوي‌ اسلام‌ روي‌ آورده‌اند. از اين‌ روبا همه‌ توانشان‌ مي‌كوشند كه‌ جهت‌ را تغيير دهند، تا مسلمانان‌ را به‌ همان‌وضعي‌برگردانند كه‌درآن‌ به‌وجود آمدند و رشد كردند و دركارگاههاي‌ تهاجم‌صليبي‌ شكل‌ گرفتند، تا به‌ سوي‌ آن‌ آسودگي‌ يابند و خود را در آن‌ پيدا كنند:

«و اگر آنان‌ آنچه‌ را بدان‌ پند داده‌ مي‌شوند عمل‌ مي‌كردند، برايشان‌ بهتر وموجب‌ تقويت‌ بيشتر مي‌شد.»

نام کتاب : سکولارها چه مي گويند؟ نویسنده : قطب، محمد    جلد : 1  صفحه : 49
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست