نام کتاب : رساله وحدت از ديدگاه عارف و حکيم نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 53
وجود مطلق عارض , خود معروض تشكيك است , و حصص وجوديه يعنى وجودات خاصه
امكانيه و نيز وجود واجب تعالى , معروض معروض و به عبارت ديگر تشكيك عارض
وجود مطلق عام است , و وجود مطلق عام عارض وجودات متباينه خارجيه
فذلكه اين تقرير مذهب متاخرين مشاء در وجود اين كه :
الف وجود اصل در تحقق و ماهيت اعتبارى است
ب وجودات حقائق متباينه بتمام ذواتها البسيطه اند
ج وجود مطلق عام عارض لازم وجودات خارجيه متباينه است , و محمول است بر آنها
اما محمول من صميمها نه محمول ضميمه اى
د اطلاق وجود عام بر وجودات خارجيه متباينه على سبيل تشكيك است كه لازم واحد
است و ملزومات متعدده و متباينه
ه تشكيك عارض بر وجود عام و وجود عام عارض بر ملزومات كه وجودات خارجيه
متباينه اند , مى باشد
و از اين ملزومات يعنى وجودات خارجيه متباينه يكى از آنها كه واجب تعالى
است صرف وجود است به اين معنى كه ماهيت ندارد و جز وى , كل ممكن زوج تركيبى
من وجود و ماهيه
اين توحيد كه از متاخرين مشاء نقل كرده ايم , تنزيهى است در عين تشبيه , يعنى
حق سبحانه را از صفات و احوال موجوداتى تنزيه كرده اند , و به مجردات و
مفارقات نوريه تشبيه نموده اند هر چند كه فقط در واجب تعالى قائل به تاكد وجودى
و انيت محضه اند و او را فوق تمام مى دانند نه مطلق مفارقات را , و از جهاتى
عديده اشكالاتى بر آنان روى مى آورد , از آن جمله در علم بارى تعالى به جزئيات كه
علم بدانها را بر سبيل كلى قائل شده اند و از آن جمله در فهم پيدايش و ربط كثير
به واحد و تماميت برهان بر آن اضطرابى شگفت در كلمات خود نمودار كرده اند و و
و
اعتراض بر قول به طبيعت واجبه بدان نحو كه مشاء پنداشته است
اهل تحقيق اعنى كمل اهل توحيد كه از منبع ولايت ارتواء مى نمايند , و از منطق
وحى خبر مى دهند و بدان انتماء مى نمايند , بر مبانى توحيدى فلسفه رائج مشاء ,
نام کتاب : رساله وحدت از ديدگاه عارف و حکيم نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 53