نام کتاب : رساله نور علي نور در ذکر و ذاکر و مذکور نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 140
روز از ايام رجب(
اللهم انى اسئلك بمعانى . . . الخ
) يعنى خداوندا ترا به معانى همه آنچه كه صاحبان امرت بدانها مى خوانند , مورد
سؤال قرار مى دهم , آنانى كه بر سر تو امين و به امرت شادمانند . و به ستودن
قدرتت و آشكار ساختن عظمتت مشغولند . و ( همچنين ) ترا به مشيتت كه در حق
آنان گوياست مورد سؤال قرار مى دهم . ( كه طبق اين مشيت ) آنان را معادن
كلمات وجوديت واركان توحيد و آيات و مقاماتت , قرار دادى . اركانى كه در
همه مكانها در كارند و هيچ گونه بيكارى و مهملى برايشان متصور نيست . هر كس
كه ترا شناخت بدانها شناخت . ميان تو و آنها هيچگونه جدائى نيست جز آنكه
آنها بنده و مخلوق تواند . ( تا آخر دعاء )
84 ما را از مقام ربوبيت پائين آوريد , آنگاه آنچه مى خواهيد در حق ما بگوئيد
.
85 مرتبه انسان كامل عبارت است از جامعيت جميع مراتب الهيه ( كه عبارتند
از اسماء و صفات بارى تعالى و مظاهر آنها در حضرت علميه ) و كونيه كه عبارتند
از عقول و نفوس كليه , عقول و نفوس جزئيه , مراتب طبيعت تا نازلترين مرتبه
وجود ( يعنى هيولى ) . مرتبه انسان كامل را مرتبه عمائيه نيز خوانند . بنابر
آنچه كه گفته آمد مرتبه انسان كامل مرتبه اى است نظير مرتبه الهيه و فرقى
ميان ايندو نيست جز آنكه مرتبه الهيه مرتبه ربوبيت است و مرتبه انسان
كامل مرتبه مربوبيت . و بخاطر همين تشابه است كه انسان كامل به مقام خليفه
اللهى شرافت يافته است . ( ص 11 )
و كون جامع ( جام جهان نما ) عبارت از انسان كامل است كه به آدم نام گرفته و
جز او را لياقت و استعداد چنين مقامى نباشد . ( ص 62 )
86 ابن قداح از امام صادق عليه السلام نقل كرد كه آن جناب چنين فرمود : هر
چيزى را حدى است كه بدان پايان مى پذيرد , مگر ياد خداوند كه براى آن حدى وجود
ندارد . مثلا خداوند نمازهاى پنجگانه را واجب ساخت كه بجا آوردن آنها عبارت از
حد آنهاست و يا اينكه روزه ماه رمضان را واجب قرار داد كه روزه دارى آن ماه
حد آن است . و يا اينكه حج را واجب كرد كه گزاردن آن حد آن است , مگر ذكر كه
خداوند از آن به كم راضى
نام کتاب : رساله نور علي نور در ذکر و ذاکر و مذکور نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 140