نام کتاب : مباني نظري تجربه ديني نویسنده : الشیرواني، علی جلد : 1 صفحه : 137
فراهم سازد، و از سوى ديگر، رنگ خاصى كه بحث تجربه عرفانى در ابنعربى دارد، شناسانده شود.
مشاهده
چنان كه بيان شد، آنچه با عنوان كشف و شهود در عرفان اسلامى و
مكتب ابنعربى مطرح است، مهمترين مصداق تجربه دينى بهشمار مىرود. اين دو
واژه، كه داراى معناى اصطلاحى نزديك به هم هستند، از سوى بزرگان عرفان،
تحليل شده و درباره آن فراوان سخن گفتهاند. ابنعربى علاوه بر موارد
پراكندهاى كه در فتوحات مكيه درباره مكاشفه و مشاهده بحث مىكند، دو باب
از ابواب اين كتاب را به ايضاح مفهومى و بيان اقسام آن اختصاص داده است.[1]
آنچه ابنعربى در اين دو باب آورده، بيشتر جنبه اصطلاحشناسى دارد. وى در تعريف مشاهده مىنويسد:
المشاهدة عند الطائفة رؤية الأشياء بدلائل التوحيد ورؤيته في الأشياء وحقيقتها اليقين من غير شك؛
مشاهده نزد جماعت صوفيان، عبارت است از ديدن اشيا با دلايل توحيد و
ديدن حق در اشياء و حقيقت مشاهده، همان يقين عارى از هر گونه شك است.[2]
ابنعربى در اين عبارت، به سخن غزالى نظر دارد كه درباره مشاهده مىنويسد:
المشاهدة ثلاثة: مشاهدة بالحق وهي رؤية الأَشياء بدلائل التوحيد،
ومشاهدة للحق وهى رؤية الحق فى الأَشياء، ومشاهدة الحق وهي حقيقة اليقين
بلا ارتياب؛
مشاهده بر سه قسم است: مشاهده به حق كه عبارت است از ديدن اشيا با
دلايل توحيد، و مشاهده براى حق كه همان ديدن حق در اشيا است، و مشاهده حق
كه همان حقيقت يقين عارى از شك است.[3]
از مقايسه اين دو كلام دانسته مىشود كه سخن ابنعربى در تعريف مشاهده، بهگونهاى
[1] ابنعربى، الفتوحات المكيه، ج 2، باب 209 و 210، ص 494 - 498.