responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مباني نظري تجربه ديني نویسنده : الشیرواني، علی    جلد : 1  صفحه : 123

راه انجام دادن خواست‌هاى او سرآورم. جواب او را اين گونه احساس كردم كه من بايستى به اوامر او بر حسب مشيت او، روز به روز عمل كنم، آن هم در حال بينوايى و خاكسارى، و داورى را به روز حساب، آن روزى كه او معين خواهد كرد، واگذارم.[1]

ه،و) تجارب مينوى و عرفانى‌

موضوع مهم در بحث ما بررسى تجارب مينوى و تجارب عرفانى از ديدگاه اتو است و بررسى اين كه چرا و چگونه وى اين دو نوع تجربه را با وجود تفاوت‌هاى آشكار ميان‌آن‌ها، در يك دسته قرار داده، تجربه عرفانى را نوعى از همان تجارب مينوى به‌شمارمى‌آورد.

چنان كه دانستيم، از نظر اتو تجربه مينوى در سير تكاملى اديان، با عناصر عقلانى آغشته مى‌گردد و به وسيله مفاهيم عقلانى، شاكله‌سازى شده تا نهايتاً مفهوم مركب و پيچيده قدسى[2] را به دست مى‌دهد. از سوى ديگر، به عقيده اتو تجربه عرفانى[3] نوعى ازتجربه مينوى است كه غلبه و وفور عناصر غيرعقلانى[4] را منعكس مى‌كند. او در اين‌باره مى‌نويسد:

به عنوان يك تعريف استعجالى از عرفان، پيشنهاد من آن است كه عرفان، وقتى با طبيعت دين مشاركت مى‌ورزد، بيانگر وفور عناصر غيرعقلانى آن و تأكيد فراوان بر اين عناصر نسبت به جنبه غالب نومن (امر مينوى) است. تجارب دينى در صورتى رنگ عرفانى به خود مى‌گيرد كه نوعى تمايل به عرفان را نشان دهد.[5]

اتو در كتاب عرفان شرقى و غربى تجارب عرفانى را بر دو دسته مى‌داند: «عرفان


[1] William James, The Varieties of Religious Experience, Chapter 3.

در كتاب دين و روان، ص 49، ترجمه اين قسمت آمده است. شايان ذكر است كه جمله اخير، كاملاً حاكى از احوال خاصى است كه اتو در بيان تجربه مينوى شرح مى‌دهد، احساس بندگى كامل و اين كه بايد در حال بينوايى و خاكسارى، اوامر الهى را فرمان برد و داورى را برعهده خداوند گذارد. در واقع، تجارب دينى، حالات پيچيده‌اى هستند كه دسته‌بندى آن‌ها به‌طور كاملاً مشخص ميسور نيست. در يك تجربه دينى، جنبه‌هاى گوناگونى مى‌تواند وجود داشته باشد كه آن تجربه با توجه به هر يك از آن‌ها در يك دسته خاص قرار مى‌گيرد.

[2] The Holy.

[3] mystical experience.

[4] non – rational.

[5] Otto, The Idea of the Holy, p. 85n.

نام کتاب : مباني نظري تجربه ديني نویسنده : الشیرواني، علی    جلد : 1  صفحه : 123
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست