دستور اصيل دين است بلكه آدمى بايد از تمام تعلقاتى كه او را سرگرم مى كنند
رهايى يابد زيرا تعلقات پاى بند و مانع از پرواز و صعودند
دين علاوه بر آن كه محدوده حلال و حرام را مشخص نموده , شيوه بهره گيرى از
طبيعت را بگونه اى كه پاى افزار سلوك نگردد نيز مشخص كرده است
در دستورات دينى همه وظايف فردى و اجتماعى نظير چگونگى تهذيب و تطهير فردى
و يا تربيت و اصلاح محيط خانوادگى و اجتماعى و هر آنچه كه مربوط به عملكرد انسان
با ديگر همنوعان است مشخص و چگونگى مشاركت در جهاد اكبر و شيوه ستيز در نبرد
فضيلت و رذيلت تعيين شده است
دين تمامى سپاهيان جهل و لشكريان شر و نيروهاى عدل و قسط و علم و كمال و
فضيلت را معرفى كرده و نحوه نبرد و ابزار پيروزى و راه نجات را نيز نشان داده
است
سماعه بن مهران از امام صادق ( ع ) چون از سپاهيان عقل و جهل پرسش مى كند امام
( ع ) در پاسخ براى هر يك از آن دو هفتاد و پنج سرباز معرفى كرده و راه پيروزى
نهايى را ارائه مى فرمايد و در نهايت اين حقيقت را اظهار ميدارد كه همه
سپاهيان عقل در انبياء و همچنين در ائمه معصومين - سلام الله عليكم - كه انسان
كامل هستند , جمع شده است و در شيعيان و شاگردان آنها به مقدار راهى كه در
مسير كمال طى نمايند جمع خواهد شد [1]