مثال و طبيعت در تسخير او قرار مى گيرند و كسى كه طبيعت مسخر اوست به اذن
خداوند مى تواند درخت خشكيده اى را سر سبز نمايد , و انسان مرده اى را زندگى
بخشايد
حضرت مريم - سلام الله عليها - با وصول به اين مقام شايستگى اين خطاب را از
ناحيه خداوند سبحان پيدا مى كند كه
و هزى اليك بجذع النخله تساقط عليك رطبا جنيا
مريم
25 يعنى اى مريم شاخ درخت را حركت ده تا بر تو رطب تازه فرو ريزد
جذع چوبه خشكيده را گويند و مريم - سلام الله عليها - در هنگام ميلاد فرزندش
عيسى - سلام الله عليه - به درخت خشكيده و پژمرده خرما تكيه داده و آن درخت
سبز و خرم شد
و مانند اين حادثه در جوامع روايى ما از ائمه معصومين - سلام الله عليهم -
فراوان نقل شده است و اين همه از انسانى كه در سير وجود خود به تجرد عقلى
رسيده باشد شگفت نيست
انسان تا تعلقات خود را كم نكند نمى تواند سفر كند و تا سبك نشود نمى تواند
سير نمايد و سبك شدن تنها و تنها به انجام كارهاى واجب و رهايى از كارهاى
حرام نيست , بلكه اين مقدار نخستين گام و اولين
هر مرتبه بدايت و آغاز مرتبه ديگر است , و طى مراتب نيز ممكن است پيمودن
مراحل كمال از ضعيف ترين حد تا عالى ترين درجه براى موجودى به نام انسان ميسر و
عملى خواهد بود براهين و استدلالهاى محكم و متقنى كه اصول سه گانه فوق را بيان
ميدارد در كتب حكمى اى كه در بيان حكمت متعاليه تنظيم شده اند به تفصيل آمده
است