از ( افق اعلى ) و ( مقام او ادنى ) كه فراتر از همه فرشتگان است تا مرتبتى
كه از سنگ پست تر است , مسير بى كران آمد و شد انسان در دو سوى ترقى و تنزل
است
امتياز افراد يك نوع واحد به ماهيت نوعى آنها نيست بلكه به كمالات وجودى و
شدت و ضعف هستى آنهاست , زيرا تشكيك در ماهيت اشياء جايز نبوده و مربوط به
وجود آنها مى باشد
با آنكه امتيازات و مراتب زيادت و نقصان در اجسام , نباتات , حيوانات
بسيار است وليكن امتياز و تفاوت در افراد هيچ نوع به اندازه آنچه در افراد
انسان است وجود ندارد و سر مطلب اين است كه مراتب تنزل و ترقى هيچ نوع از
موجودات به وسعت و گستردگى مراتب و مقامات تشكيكى وجود انسان نيست
حيوان مركب از جسم و جان است و داراى يك نفس متوسطى است كه از تجرد برزخى
نمى گذرد و بيش از آن اوج نمى گيرد و اما انسان داراى روحى است كه به تجرد تام
عقلى ميرسد
اذ قال ربك للملائكه انى خالق بشرا من طين , فاذا سوتيه و نفخت فيه من روحى
فقعواله ساجدين
& ص
2 - 71
به ياد آر آن هنگام را كه خداوند به فرشتگان فرمود من بشرى را از گل مى آفرينم
, پس چون او را با خلقت كامل بياراستم و از روح خود بر او دميدم همه بر او به
سجده درافتيد
آنچنان كه از آيه فوق استفاده ميشود آدمى علاوه بر بعد خاكى