responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انسان در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 107
مخازن الهى را كه يكى از آنها وجود انسان قبل از دنيا است شناخت و بايد توجه نمود كه نزول از مخزن الهى با روال و هندسه اى خاص مى باشد كلمه هندسه معرب اندازه است و اندزه مخفف اندازه مى باشد بنابريان هندسه گرچه در عربى به صورت رباعى مجرد آمده و اسم فاعل - مهندس - از آن مشتق شده است ليكن تعريب شده اندزه است در روايات نيز بر اين حقيقت تصريح شده كه خداوند با هندسه آفريده است و منظور از آن همان عالم تقدير است و قبل از عالم تقدير و اندازه گيرى عالم قضاست كه محل مخازن الهى مى باشد [1]

[1]دلايل برهانى بسيارى براى اثبات مقاطع سه گانه آفرينش الهى ذكر شده است و براى هر يك از مراتب با لحاظ جهت هاى مختلف نامهاى گوناگون ذكر شده است

از جمله نامهايى كه براى مرتبه عاليه ذكر كرده اند : عالم عقل , قضا , كتاب مبين , خزائن , قيامت كبرى و جبروت است و از جمله اسامى مرتبه متوسط مثال , قدر , لوح محفوظ , برزخ , قيامت صغرى و ملكوت است , و از نامهاى مرتبه نازل آن : عالم مادى , دنيا , طبيعت و ملك مى باشد براى مراتب سه گانه فوق شواهد قرآن و روايى بسيارى نيز وجود دارد , و از جمله شواهد گويايى كه بر سه مرتبه مذكور در قوس نزول دلالت مى كند , آيه شريفه ان من شيى الا عندنا خزائنه و ما ننزله لا بقدر معلوم

حجر 21 است عبارت
ان من شى ء در آيه ناظر به مجموع اشياء عالم طبيعت است يعنى هيچ شيئى در عالم طبيعت نيست جز آن كه خزائن آن در نزد ماست

كلمه خزائن ناظر به عالم عقول است و تسميه آن به خزائن با توجه به نقشى است كه آن عالم در جبران نقائص و كاستيهاى ديگر عوالم بر عهده دارد و به دليل همين نقش آن را عالم جبروت نيز مى نامند زيرا كمالات مراتب پائين هستى در آن مرتبه وجود داشته و همچنين از آن مرتبه اعطا مى گردد

نام کتاب : انسان در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 107
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست