responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 449

«وحدت» دير و معبد روح انسانى است زيرا سالكى كه مجرّد از اغراض و اميال دنيوى گرديده باشد به مقام وحدت راه مى يابد. و چون روح آدمى كه از عالم معنى است و اصل و حقيقت بقاء نيز مقام وحدت است بنا بر اين روح جاودانه و باقى در بقاى وحدت مى باشد.

929) ز روح الله پيدا گشت اين كار

كه از روح القدس آمد پديدار

روح اللّه ‌ اشاره به حضرت عيسى «ع» است. زيرا او روح كامل و مظهر اسم  اللّه  است.

روح القدس ‌ اشاره به جبرئيل است.

تجرّد و بريده شدن از دنيا و پاك گشتن از كثرات و عادات و تعلقات مادّى، از حضرت عيسى(عليه السلام) سر مى زند و از او پيدا و ظاهر مى گردد زيرا روح الله ـ عيسى(عليه السلام)ـ به وسيله روح القدس -جبرئيل ـ و نفخ او پيدا و آشكار مى شود و در حقيقت خداوند است كه در صورت جبرئيل روح خود را در حضرت عيسى مسيح دميده است.

930) هم از اللّه در پيش تو جانى است

كه از روح القدس در وى نشانى است

حضرت عيسى(عليه السلام) كه روح الله است و به حكم ﴿و نفخت فيه من روحى[1] خدوند از روح خودش در جسم او دميده است، در برابر تو كه انسان مى باشى روح و حقيقتى است كه مظهر آن اسم «الله» است و از جبرئيل كه روح القدس است در آن روح و جانى كه از طرف خداوند در تو و با تو همراه است نشانى دارد.

931) اگر يابى خلاص از نفس ناسوت

در آيى در جناب قدس لاهوت

ناسوت ‌ عالم اجسام و جهان سفلى است. (ف-ع)


[1] حجر، آيه 29.

نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 449
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست