نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم جلد : 1 صفحه : 424
15 ـ سوال و جواب در بيان هدف از بت و زنار و غيره
862) بت و زنّار و ترسايى درين كوى
همه كفر است و گر نه چيست بر گوى
در اين كوى اشاره به طريقت ارباب معرفت مى باشد.
كفر ب836
بت، زنّار، ترسايى ب861
در طريقت ارباب معرفت واژه هاى «بت» و «زنّار» و «ترسايى» همه
كفر است و اگر كفر نيست پس چه مفهومى دارند و هدف عارف از بيان آنها چيست؟
863) بت اينجا مظهر عشق است و وحدت
بود زنّار بستن عقد خدمت
در طريقت اهل دل بت مظهر و تجلّى گاه وحدت حقيقى است زيرا
حقّ تعالى در صورت كثرات و نقشها كه بت مظهر آنهاست ظاهر و پيدا
مى گردد.و زنّار بستن به زبان عارف كمر خدمت و طاعت به معشوق بر ميان
بستن است.
864) چو كفر و دين بود قايم به هستى
شود توحيد عين بت پرستى
كفر ب736
دين كيش و وجدان، قانون و حق و داورى(ف-م)
توحيد يگانه پرستى، خداپرستى
كفر و دين وابسته به هستى است و تا «وجود» پيدا و ظاهر نگردد كفر و
دين معنا نمى يابد. و چون وجود همه يك حقيقت و آن ذات حقّ است پس هر
آينه توحيد و خداپرستى عين بت پرستى خواهد بود، همچنين كفر و بت وجود غير
است و اين شرك مى باشد.
نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم جلد : 1 صفحه : 424