responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 405
817) كه آدم را زظلمت صد مدد شد

زنور ابليس ملعون ابد شد

همان طور كه در بيت 816 بيان گرديد حجاب ظلمانى بهتر از حجاب نورانى است زيرا آدم به واسطه خوردن ميوه ممنوعه و اقرار به آن ﴿ربّنا ظلمنا[1] و اظهار ندامت و پشيمانى امداد الهى او را برگزيده حقّ مى گرداند و ابليس به سبب كبر و غرور، آدم را سجده نمى كند و بنا به ﴿خلقتنى من نار و خلقته من طين[2] براى هميشه مورد طعن و لعن قرار مى گيرد.

818) اگر آيينه دل را زدوده است

چو خود را بيند اندر وى چه سود است

دل عارف همچون آينه اى است پاك و مصفّا كه سالك زنگار حجاب وجود خود را با سير و سلوك از بين برده است و به سبب تصفيه و تزكيه مى تواند حق را در آن مشاهده كند امّا اگر اين دل كه از هر نوع آلودگى پاكيزه گشته سبب غرور و خودبينى گردد و سالك خود را در آينه دل ببيند، زدودن زنگار چنين دلى هيچ فايده اى ندارد.

819) ز رويش پرتوى چون بر مى افتاد

بسى شكل حبابى بر وى افتاد

روى ‌ اشاره به ذات حق دارد.

مِىْ ‌ ب757

چون از پرتو ذات حق بر مِىِ عشق و محبّت بر اساس «فاحببتُ ان اعرف فخلقت الخلق لكى اعرف»[3] تابيد، درياى هستى به اعتبار ظهور متلاطم شد و تعيّنات و تعلّقات وجود همچون حبابى ميرا كه «نمودى» بى «بودند» بر سر آن آشكار شد.

820) جهان و جان بر او شكل حباب است

حبابش اوليايى را قباب است


[1] اعراف، آيه 23.

[2] همان، آيه 12.

[3] مرصاد العباد، شيخ نجم الدين رازى، به اهتمام حسين الحسينى ملقب به شمس العرفا، تهران، 1363، انتشارات كتابخانه سنايى، ص 2.

نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 405
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست