responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 404

مجازى و از ناپاكى هاى وجود پاك گرداند و تو در آن حالت محو وجود حقّ شوى.

815) بخور مى وارهان خود را زسردى

كه بد مستى به است از نيكمردى

مِىْ ‌ ب757

سردى ‌ فسردگى، تظاهر

از مى محبّت و عشق به وصال حقّ نوش كن و به واسطه مستى عشق او حقّ را در خود مشاهده كن و خود را از سردى و فسردگى كه صفت زاهدان بى علم است رها كن زيرا آنها باطن را گذاشته و صورت را گرفته اند. بنابراين عاشقان بد مستى كه آتش شوق و طلب در باطن آنها شعلهور و از صورت و ظاهر گذشته و نظر به معنى و باطن دارند از زاهدان عافيت طلب صورت آرا و متظاهر بسيار بهترند.

«دل كه پاكيزه بود جامه ناپاك چه باك

سر كه بى مغز بود نغزى دستار چه سود»[1]

816) كسى كو افتد از درگاه حق دور

حجاب ظلمت او را بهتر از نور

حجاب ظلمت ‌ اشاره به لذّات مادّى و شهوات نفسانى دارد.

حجاب نور ‌ اشاره به عباداتى است كه بر حسب عادت باشد.

كسى كه به واسطه تعلّقات و تعيّنات مادّى از درگاه حق دور افتاده باشد حجاب ظلمانى براى او بهتر از حجاب نورانى است زيرا اينان طاعت و عبادت خود را نيك مى پندارند و آنرا تسبيح حقّ مى دانند.حال آنكه چنين نيست زيرا﴿قل هل ننبّئكم بالاخسرين اعمالا الّذين ضلّ سعيهم فى الحيوة الدّنيا و هم يحسبون انّهم يحسنون  صنعاً[2]


[1] لاهيجى، شرح گلشن راز، ص 609.

[2] كهف، آيه 103 و 104.

نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 404
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست