نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم جلد : 1 صفحه : 404
مجازى و از ناپاكى هاى وجود پاك گرداند و تو در آن حالت محو وجود حقّ شوى.
815) بخور مى وارهان خود را زسردى
كه بد مستى به است از نيكمردى
مِىْ ب757
سردى فسردگى، تظاهر
از مى محبّت و عشق به وصال حقّ نوش كن و به واسطه مستى عشق او حقّ
را در خود مشاهده كن و خود را از سردى و فسردگى كه صفت زاهدان بى علم
است رها كن زيرا آنها باطن را گذاشته و صورت را گرفته اند. بنابراين
عاشقان بد مستى كه آتش شوق و طلب در باطن آنها شعلهور و از صورت و ظاهر
گذشته و نظر به معنى و باطن دارند از زاهدان عافيت طلب صورت آرا و متظاهر
بسيار بهترند.
حجاب ظلمت اشاره به لذّات مادّى و شهوات نفسانى دارد.
حجاب نور اشاره به عباداتى است كه بر حسب عادت باشد.
كسى كه به واسطه تعلّقات و تعيّنات مادّى از درگاه حق دور افتاده
باشد حجاب ظلمانى براى او بهتر از حجاب نورانى است زيرا اينان طاعت و عبادت
خود را نيك مى پندارند و آنرا تسبيح حقّ مى دانند.حال آنكه چنين
نيست زيرا﴿قل هل ننبّئكم بالاخسرين اعمالا الّذين ضلّ سعيهم فى الحيوة الدّنيا و هم يحسبون انّهم يحسنون صنعاً﴾[2]