responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 382

صد هزاران ‌ منظور «كثرت» مى باشد.

حلقه ‌ حلقه هاى زلف معشوق مراد است.

دل صدها هزار عاشق بى قرار به طرق مختلف در بند و هواى زلف معشوق گرفتار است. و دل هيچ مشتاق آرزومندى از حلقه زلف او كه قيود تعيّنات وجود خود است، رهايى ندارد.

766) اگر زلفين خود را بر فشاند

به عالم در يكى كافر نماند

زلفين ‌ اشاره به تعيّنات جمالى و جلالى است كه حجاب نورانى و ظلمانى مى باشد

كافر ‌ ب152

معشوق اگر زلفين خود را برافشاند و حجاب تعيّنات و كثرات را به كنار زند بديهى است كه هر چه در پس پرده پوشيده و پنهان باشد ظاهر و آشكار مى گردد و همه عالم جمال وحدت حقيقى را مشاهده مى كنند و به حقّ ايمان مى آورند و يك كافر در عالم نمى ماند.

767) و گر بگذاردش پيوسته ساكن

نماند در جهان يك نفس مؤمن

نَفْس ‌ تن، شخص انسان

مؤمن ‌ ب152

اگر معشوق زلفين خود را بر نيفشاند و پيوسته آن را ساكن به يك حالت نگه دارد يعنى حجاب و ظلمت كثرات و تعيّنات را از موجودات و ممكنات عالم بر نگيرد در جهان يك نفر مؤمن كه به شهود عينى وحدت حقيقى رسيده باشد، باقى نمى ماند و عالم پر از شرك و كفر مى گردد.

نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 382
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست