responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 357

همچنين است ذات وحدت حقيقى كه سبب ظهور كثرات عالم مى گردد امّا غبار تعدّد و تكثّر بر دامن وحدت كبريايى او نمى نشيند.

709) حديث ما سوى الله را رها كن

به عقل خويش اين را زان جدا كن

چون هر چه غير از وجود حقيقى است، نيست و فانى است پس حديث «ما سوى اللّه»[1] را به كنار بگذار; زيرا هر چه هست حق است و تو به وسيله عقل خود كه منوّر به نور الهى است موجودات و مُحْدثات را از قديم و واجب الوجود جدا كن و بدان كه هستى مطلق جز حق نمى باشد.

710) چه شك دارى درين كاين چون خيال است

كه با وحدت دويى عين محال است

در باره اينكه ممكنات و محدثات عالم خيالى هستند و «نمودى» بى «بود» دارند هيچ شك و ترديدى نبايد داشت. زيرا با وحدت وجود كه «قديم» و واجب الوجود است، «دويى» محال و غير ممكن است.

711) عدم مانند هستى بود يكتا

همه كثرت ز نسبت گشت پيدا

عدم ‌ ب704

كثرت ‌ ب134و307

نسبت ‌ ارتباط، اتصال، پيوستگى (ف - م)

همان طور كه وجود مطلق واحد است، عدم نيز مفهوم واحد دارد و تعدّد و تكثّر در عدم نمى باشد. پس در وجود و عدم كثرت وجود ندارد و كثرت به واسطه نسبت و ارتباط ظاهر و پيدا مى گردد.


[1] هر چه جز خداست.

نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 357
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست