نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم جلد : 1 صفحه : 354
12 ـ سؤال در بيان تفاوت بين قديم و حادث
701) قديم و محدث از هم چون جدا شد
كه اين عالم شد آن ديگر خدا شد
قديم ديرينه، سابق، آن است كه مسبوق به غير نباشد و مستند به
هيچ علت نباشد و در تعريف آن گفته اند كه «موجود لا اوّل له» يعنى
«قديم» موجودى است كه او را اوّل و مبدأ نبوده باشد. (ش-ل)
مُحْدَث ايجاد شده، آن است كه مسبوق به غير باشد و مستند به علت
باشد و در تعريف آن گفته اند كه «مُحْدَث» موجودى است كه او را اوّل و
مبدأ باشد.(ش-ل)
چون چگونه، كلمه پرسش است.
«قديم» حقّ است و «محدث» خَلْق است. اين دو چگونه از هم جدا
شده اند در حالى كه محدث و خلق نمود ظاهرى قديم و حقّ مى باشند.
اين جدايى و امتياز چگونه است كه «محدث» را عالم موجودات و ممكنات گويند و
«قديم» را خدا مى نامند.
702) قديم و محدث از هم خود جدا نيست
كه از هستى است باقى دائماً نيست
قديم ب701
محدث ب702
«قديم» كه واجب الوجود است از «محدث» كه ممكن الوجود است
جدا نمى باشد و هر دو به هم پيوند و اتصال دارند و «قديم» پيوسته به
صورت ممكنات و مُحدثات ظاهر مى گردد. و «مُحْدَث» چون فناپذير است
بقاء آن وابسته به هستى مطلق و «قديم» مى باشد.
703) همه آن است و اين مانند عنقا است
جز از حقّ جمله اسم بى مسمى است
آن منظور قديم است.
نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم جلد : 1 صفحه : 354