responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 315

در همين راستا دوزخ و جهنم، نتيجه ظلم است و بهشت جايگاهى جاودانه براى راستى و عدالت است.

606) جزاى عدل نور و رحمت آمد

سزاى ظلم لعن و ظلمت آمد

جزا ‌ پاداش، سزاى عمل كسى را دادن(ف-م)

سزا ‌ موافق، شايسته، پاداش نيكى و بدى(ف-م)

جزاى عدالت و قيام به عدل، نور تجليّات الهى است در دل انسان و رحمت واسعه حقّ است در دل او. همچنين سزاى ظلم طعن و لعن ظالم و دورى او از نور حقّ است.

در بيان اعتدال كه در ظاهر و باطن حسن و كمال است

607) ظهور نيكويى در اعتدال است

عدالت جسم را اقصى الكمال است

اقصى الكمال ‌ آخرين و بالاترين درجه كمال.

هرگاه انسان اصول اخلاق حميده را كه حدّ وسط و اعتدال قواى چهارگانه است، رعايت نمايد آثار نيكى و حُسن و جمال در باطن و ظاهر او پيدا مى شود.بر همين اساس آخرين و بالاترين درجه كمال انسانى «عدالت» خواهد بود.

608) مركّب چون شود مانند يك چيز

ز اجزا دور گردد فعل تمييز

مركّب ‌ منظور بدن آدمى است كه از اجزاء تركيب شده است.

اجزا ‌ منظور آتش، هوا، آب و خاك است.

فعل تمييز ‌ منظور طبيعت انسان است كه عبارت از چهار طبع حرارت، رطوبت، برودت و يبوست كه هر كدام به ترتيب خاصيت چهار عنصر آتش، هوا، آب و خاك است.

نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 315
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست