نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم جلد : 1 صفحه : 315
در همين راستا دوزخ و جهنم، نتيجه ظلم است و بهشت جايگاهى جاودانه براى راستى و عدالت است.
606) جزاى عدل نور و رحمت آمد
سزاى ظلم لعن و ظلمت آمد
جزا پاداش، سزاى عمل كسى را دادن(ف-م)
سزا موافق، شايسته، پاداش نيكى و بدى(ف-م)
جزاى عدالت و قيام به عدل، نور تجليّات الهى است در دل انسان و رحمت
واسعه حقّ است در دل او. همچنين سزاى ظلم طعن و لعن ظالم و دورى او از نور
حقّ است.
در بيان اعتدال كه در ظاهر و باطن حسن و كمال است
607) ظهور نيكويى در اعتدال است
عدالت جسم را اقصى الكمال است
اقصى الكمال آخرين و بالاترين درجه كمال.
هرگاه انسان اصول اخلاق حميده را كه حدّ وسط و اعتدال قواى چهارگانه
است، رعايت نمايد آثار نيكى و حُسن و جمال در باطن و ظاهر او پيدا
مى شود.بر همين اساس آخرين و بالاترين درجه كمال انسانى «عدالت» خواهد
بود.
608) مركّب چون شود مانند يك چيز
ز اجزا دور گردد فعل تمييز
مركّب منظور بدن آدمى است كه از اجزاء تركيب شده است.
اجزا منظور آتش، هوا، آب و خاك است.
فعل تمييز منظور طبيعت انسان است كه عبارت از چهار طبع حرارت،
رطوبت، برودت و يبوست كه هر كدام به ترتيب خاصيت چهار عنصر آتش، هوا، آب و
خاك است.
نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم جلد : 1 صفحه : 315