نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم جلد : 1 صفحه : 17
«مفاتيح الاعجاز فى شرح گلشن راز» اثر شيخ محمد لاهيجى تهيه
گرديده است. غامض بودن عبارات و تعقيدات كلام و اِطناب بيان شارح،
نگارنده را واداشته تا در عين رسايى پيام و شيوايى بيان، مفاهيم صريح
عرفانى را با عباراتى موجز و مختصر در دسترس جويندگان اسرار الهى و
پويندگان حقايق معانى قرار دهد زيرا معتقد است كه «خير الكلام ما قلّ و
دَلّ و لم يَمَل»[1]. البته ساده نويسى به گونه اى كه عوام فهم و
خواص پسند باشد، هنر است. يعنى هنرمند كسى است كه مفاهيم عالى را در قالب
كلمات آسان و روان به مخاطبش برساند. ساده نويسى امرى اعتبارى است و
تنها به «معاصرين» باز مى گردد; به زبان بهتر، در هر دوره خاص،
نويسندگان بايد «زبان» قابل درك براى خوانندگان خود را كشف كنند و همان
گونه بنويسند كه آنها مى خواهند، امّا در مورد گذشتگان قضاوت به
گونه اى ديگر است.
تطوّرات سبك هاى نوشتارى - چه در نظم و چه در نثر- سبب
مى شود، نسل هاى مختلف در يك خانواده زبانى به شيوه هايى
بنويسند و بگويند كه شايد تفاوت هاى اساسى با پيشينيان و پسينيان خويش
داشته باشند.
بازگرداندن آثارى كه خواندن آنها- با توجه به سبك خاص نوشتارى و
زبانى- مشكل باشد وظيفه كسانى است كه در وادى زبان و ادب ره
مى پيمايند.
رساله مورد نظر كوششى است در همين راستا. «حديث بى كم و بيشى» تلاش
مى كند جملات طولانى، مفاهيم دشوار و لغات و اصطلاحات مهجور زبان كتاب
«مفاتيح الاعجاز فى شرح گلشن راز» را كنار بزند و به جاى آن جملاتى
سهل و ساده و روان به خواننده مشتاق عرضه كند.
[1] بهترين سخنان آن است كه اندك باشد و مستدل، و ملال آور نباشد.
نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم جلد : 1 صفحه : 17