نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم جلد : 1 صفحه : 169
مى باشند هزار، بلكه بيشتر خواهد بود. بر همين اساس بيان شيخ محمود شبسترى نيز از ده هزار، كثرت است.
همچنين قواى ارادى انسان، كه در مقابل قواى طبيعى است از حدّ و اندازه بيرون است و به شمارش نمى آيد.
272) وز آن هر يك شده موقوف آلات
ز اعضا و جوارح وز رباطات
موقوف وابسته، ايستاده
رباطات جمع رباط است و رباط ريسمانى است كه مَشك و چهارپايان را
با آن مى بندند و در اين بيت مراد عروق و اعصاب است كه به واسطه آن
اعضا به يكديگر مرتبط مى شوند.
هر يك از آن قواى طبيعى و ارادى براى انجام هر فعل و حركتى (وابسته به اعضا و آلاتى همچون) سر و دست و پا مى باشند.
273) پزشكان اندرين گشتند حيران
فرو ماندند در تشريح انسان
پزشك در لغت فرس به معناى طبيب است.
طبيبان در تعداد شمارش و اعضا و جوارح و عروق و اعصاب حيران و سر گشته اند و در تشريح بدن آدمى عاجز و ناتوانند.