responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 108
«در ما نگاه كرد هزاران هزار يافت

در خود نگاه كرد همه جز يكى نبود

در هر كه بنگريد درو غير خود نديد

چون جمله را به رنگ خود آورد در وجود»[1]

134) شد آن وحدت از اين كثرت پديدار

يكى را چون شمردى گشت بسيار

وحدت ‌ يگانگى، ذات حق

كثرت ‌ موجودات

وحدت حقيقى كه هستى مطلق است از تعيّنات و كثرات پيدا و ظاهر مى گردد و با آنكه وحدت به صورت كثرات و تعيّنات ظاهر شده است هيچ كثرتى در حقيقت وحدت نمى باشد همان طور كه عدد يك را چون بشمارى زياد مى شود يعنى دوبار بشمارى دو و سه بار بشمارى سه مى شود امّا ذات عدد يك در حقيقت همان يك است و تكثير نمى گردد.

135) عدد گر چه يكى دارد بدايت

و ليكن نبودش هرگز نهايت

بدايت ‌ مبدأ، آغاز

نهايت ‌ منتها، پايان

گرچه عدد يك واحد است امّا مبدأ و منشأ همه اعداد است و ساير اعداد به واسطه او به وجود آمده اند و در حقيقت اعداد به اعتبار تكرار عدد يك به وجود مى آيند. مثلاً در عدد هزار اگر يك را برداريم،هزار معنى ندارد بنابراين اگر تجلّى وحدت مطلق در موجودات و مراتب كثرات را نيز مشاهده كنى به يقين در مى يابى


[1] لاهيجى، شرح گلشن راز، ص106.

نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 108
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست