الا و قد أمرتكم به و ما من شىء يبعدكم عن الجنة و يقربكم الى النار الا و قدنهيتكم عنه حتى الخدشة فى الاظفار]) .
بنابراين , بحث خلاء قانونى در ميان نيست , تمامى احكام شرعية
بيان شده اند . و اينكه گفته مى شود به وسيله دليل عقلى بهتر مى توان به
حكم شرعى رسيد ناظر به وضعى است كه تمامى شرايط آن حاصل باشد . و چون
تحصيل اين معانى براى انسان بسيار دشوار و نادر است , خداوند لطفا و
منتا پيامبر و كتاب آسمانى فرستاده است , و أئمه معصومين نيز تبليغ
أحكام كرده اند تا بشر در نماند و گرفتا رحيرت نشود . بارى , همه جا
احكام شرعية بيان شده است . أما اگر در جايى دليل عقلى به واقعيت امرى
رسيد , همان طور كه كتاب شريف ما را به حكم شرعى مى رساند و سنت نبوى و
أئمه أطهار و نيز اجماع با شرايط مربوط به هر يك ما را به حكمشرعى مى
رسانند [11] , از راه دليل عقلى نيز , با تحقق شرايطش , به حكم شرعى مى
رسيم . و بنابراين است كه مى گوييم[ : ( ألعقل احدى الادلة الاربعة]) .
[11] اقسام اجماع , از محصل و منقول و اجماع دخولى و خروجى و يا
مجهول النسب و معلوم النسب و شرايط معتبره در آن و اينكه كدام يك حجت
است , همه در كتب اصوليه مذكور است .