نام کتاب : تاريخ تحليلي اسلام نویسنده : نصیری رضی، محمد جلد : 1 صفحه : 34
زبان، آداب و رسوم ملل مسلمان براى از بين بردن همين حافظه تاريخى و
خود آگاهى مسلمانان بوده است، زيرا يادآورى روزهاى عظمت و قدرت، مسلمانان
زير سلطه و تحقير شده را از نيرو و اميد برخوردار مىسازد و مكتب شعب
ابوطالب و مقاومت حضرت محمد (صلى الله عليه وآله) در آغاز نهضت، به
حركتهاى اصلاحى و رهايىبخش، درس ايستادگى و نهراسيدن از توطئهها و
محاصرهها مىدهد. افزون بر اين:
1. اثبات مسأله وحى و پيوستگى پيامبرخدا (صلى الله عليه وآله)
به منبع لايزال الهى و معجزه جاويدان وى از طريق برخى از بررسىهاى تاريخى
قابل تبيين و ارائه است.
2. آگاهى از رازهاى توفيق بسيار پيامبراكرم (صلى الله عليه
وآله) در دگرگون ساختن بنياد نظام قبيلهاى جاهليت و تبديل آن به يك حكومت
منسجم، پويا و زنده، در پرتو تحقيق در زواياى پيدا و پنهان گذشته تاريخ
اسلام ممكن است.
3. دستيابى به بخش گستردهاى از مبانى نظرى و سنت عملى
پيامبرخدا (صلى الله عليه وآله) و ائمهاطهار (عليهم السلام) در عرصههاى
اجتماعى، سياسى، اقتصادى و... تنها با ژرف نگرى در آينه حوادث تاريخ و دقت
در گفتار و كردار آنان در برخورد با آن حادثه ممكن است.
4. از آنجا كه سرنوشت مردم مسلمان ايران با سرنوشت و فرهنگ اين
آب و خاك گره خورده و اسلام و ارزشهاى دينى مبنا و رمز ماندگارى اين
فرهنگ شمرده مىشود، وظيفه ملى ماست كه از پيشينه آنچه سرنوشت ملى و ميهنى
ما بر آن استوار است، آگاهى يابيم.
تاريخنگارى در اسلام
بذر افكار تاريخى كه در قرآن و احاديث پيامبرخدا (صلى الله عليه
وآله) جوانه زده بود، از همان آغاز ظهور اسلام روييدن آغاز كرد.
تاريخنگارى در اسلام با جستوجو، گردآورى و نقل اخبار و رواياتى درباره
رويدادهاى خاص، كه تا آن زمان سينه به سينه نقل مىشد، آغاز گرديد. اين
تلاش در مدتى كوتاه بهبار نشست و با تنوع و ژرفاى ويژهاش در ميان ساير
دانشهاى اسلامى جايگاهى والا و برجسته يافت. بهتدريج دانشى مدون شكل گرفت
كه نه تنها شاخههاى جداگانه و مستقل داشت; بلكه از ادبيات متنوع و
روشهاى خبريابى و پژوهشى ممتازى برخوردار بود. مورخ مسلمان مىكوشيد
تا اخبار را با نقد و ارزيابى و تحقق صلاحيت راويان آن بپذيرد; بهطورى كه
بعدها علم رجال و فن جرح و تعديل در شمار ابزارهاى اصلى او قرار گرفت.
نام کتاب : تاريخ تحليلي اسلام نویسنده : نصیری رضی، محمد جلد : 1 صفحه : 34