نام کتاب : تاريخ تحليلي اسلام نویسنده : نصیری رضی، محمد جلد : 1 صفحه : 32
سياسى و غيره است. به اعتقاد كارل ماركس، عوامل اقتصادى در كمين هر
حادثه بزرگى نشسته است و غايات و جملهبندىهاى اخلاقى و دينى پوششى بر آن
است. [1]
5. گردش چرخهاى تاريخ بر پايه مشيت الهى
طبق اين نظريه، تاريخ جلوهگاه مشيت حكيمانه و حكمت بالغه الهى است.
بوسوئه، مورخ و اسقف معروف، معتقد است تاريخ، گستره بازى اراده مقدس الهى
است و هر حادثهاى درس عبرتى است كه آسمان به زمينيان مىدهد. با توجه به
اينكه نسبت مشيت الهى به همه اسباب و علل متحول و ثابت جهان يكسان است،
بحث در اين است كه مشيت الهى زندگى انسان را با چه نظامى و رازى آفريده كه
متحول شده است; در صورتى كه زندگى جانداران ديگر فاقد آن راز است.
بنابراين، اين نظريه بىربط است. [2]
6. نظريه جريان هستى براساس حق وگرايش ذاتى انسان به آن
براساس اين نظريه، هرچند باطل نفى نمىشود ولى نسبى و تبعى شمرده
مىشود. لذا انسان در عين برخوردارى از آزادى و اختيار، بالفطره گرايش به
صداقت، امانت، عدالت و... دارد. حنيف و حقگرا است. لذا در جريان هستى و
سرنوشت نهايى تاريخ حق پيشبرنده و پيروز است. [3]
7. تفسير تاريخ بر اساس ابعاد چهارگانه روح انسان (حس كنجكاوى، نيكى، زيبايى و مذهبى);
8. تكامل تاريخ بر پايه عامل درونى و غرايز;
9. تبيين حركت تاريخ بر اساس اصطكاك تمدنها و تلاقى امتها;
10. نقش ناسيوناليسم و قوم گرايى در تحول و پيشبرد تاريخ;
11. نظريه سنخى و يا تيپشناسى در حركت تاريخ;
12. نظريه افزايش جمعيت;
13. نظريه حوادث غيرمترقبه جوى و زمينى و عوامل مخفى;
[1] ر.ك: فلسفه تاريخ ، صص 74 ـ 10; درسهايى از ماركسيسم ،
جلالالدين فارسى; ماركسيسم و نيروى محرك تاريخ ، جعفر سبحانى، صص 81 ـ 33 و
نقدى بر ماركسيسم ، مرتضى مطهرى.
[2] جامعه و تاريخ ، مرتضىمطهرى، صص 478ـ473 و ر.ك: بينشتاريخى نهجالبلاغه ،يعقوبجعفرى،صص109ـ108.
[3] مجموعه آثار ، مرتضى مطهرى، ج 3، مقاله حق و باطل، صص 448 ـ 409 و بحث فطرت، صص 615 ـ 452 و جامعه و تاريخ ، صص 480 ـ 479.
نام کتاب : تاريخ تحليلي اسلام نویسنده : نصیری رضی، محمد جلد : 1 صفحه : 32