نام کتاب : تاريخ تحليلي اسلام نویسنده : نصیری رضی، محمد جلد : 1 صفحه : 212
هزارها چيز مىگويند.... هر اندازه در اين زمينه خيالبافى بيشتر
شود، از جن و ملك و بيدارى و دستورهاى خصوصى...، اين نهضت را بىمصرفتر
مىكند.
... ما شرقىها مقام را بهاين مىدانيم كه گفتهشود فلان شخص اهل
مكاشفه است، اهلكرامت و معجزه است. جن در تسخير دارد،... شك نيست كه
امامحسين(عليه السلام)داراى مقام ملكوتى است، اما او داراى مقام جمع
الجمعى است. انسان كامل است.... [1]
آن شهيد والا مقام، در بحثى ديگر ضمن خيانت بزرگ دانستن انديشه
كسانى كه در صددند مكتب شهادت و جانبازى در راه عقيده و مقابله با ستمگران
را به شخص امامحسين (عليه السلام) محدود سازند و به شكلى محترمانه دستور
خصوصى جلوه دهند، مىفرمايد:
فلسفه امامت و پيشوايى، نمونهبودن و سرمشق بودن است. امام انسانِ
مافوق است نه ماموفق انسان; و بههمين دليل مىتواند سرمشق بشود.... به هر
نسبت كه ما شخصيتها و حادثهها را جنبه اعجازآميز و مافوق انسانى بدهيم،
از مكتب بودن و از رهبر بودن و تكرارپذير بودن خارج كردهايم. [2]
زندگى امام سجاد (عليه السلام) فرازمندترين قلههاى تربيت
ششمين معصوم ملقب به زينالعابدين تنها فرزند باقىمانده از امام
سوم (عليه السلام) و شاه زنان، دختر يزدگرد، بود. [3] هرچند او همراه پدر
براى جهاد و فداكارى به كربلا آمده بود; ولى به مصلحت الهى بيمار شد و از
وظيفه جهاد معذور گرديد. از اين رهگذر، رشته امامت تداوم يافت و مشعل خونْ
رنگ حماسه عاشورا پرفروغ و جاودانه ماند.
يزيدبنمعاويه (64 ـ 61 هـ .ق)، عبداللهبنزبير (73 ـ 61 هـ
.ق)، معاويةبنيزيد (چند ماه از سال 64 هـ .ق)، مروانبنحكم (نه ماه از
سال 65 هـ .ق)، عبدالملكبنمروان (85 ـ 65 هـ .ق) و وليدبنعبدالملك (94 ـ
86 هـ .ق) فرمانروايان دوران امامت آن حضرت (عليه السلام) بودند.
اين دوره در باور بسيارى از محققان، دوره نوميدى از پيروزى حركت
مسلحانه است; زيرا مسلم شده بود كه حاكمان آمادهاند حتى به بهاى كشتن
فرزند پيامبر و اسيركردن زنان و فرزندان او، از حكومت خود حراست كنند.
اختناق و وحشت همه جانبه حاكم، هرگونه