نام کتاب : تاريخ تحليلي اسلام نویسنده : نصیری رضی، محمد جلد : 1 صفحه : 195
مسلمانان كه على (عليه السلام) را خليفه پيامبر (صلى الله عليه
وآله) مىدانند، نشان دهد; سنن اسلام را هتك كند; محرمات قرآن را مرتكب
شود; آزادگان را نابود سازد و با اين كار به همه مسلمانان اعلام كند كه من
تنها براى رسيدن به حكومت با شما جنگيدهام. [1]
عملكرد معاويه در اين مدت جامعه را براى درك انحراف موجود آماده
ساخت تا از عمق بياشوبند و اگر همه مانند شهداى كربلا تا آستانه شهادت
نمىتازند، دستكم در معبد شهادت بايستند. [2] سكوت رنجبار امام حسين (عليه
السلام) در تمامى دوران خلافت معاويه نيز بر همين اساس قابل درك و كاملاً
معناپذير است.
مقايسه دورويه يك رسالت
برخى از مردم بهلحاظ نگرش خاصشان معتقدند روح سلحشورى و شجاعت
هاشمى، با رفتار امام حسين (عليه السلام) متناسبتر است تا رفتار امام حسن
(عليه السلام) و حال آنكه قطعاً چنين نيست. امامحسن (عليه السلام) نيز در
همه موقعيتهاى زندگىاش همتاى پدر و برادر خود (عليهما السلام) شمرده
مىشود. اين سه تن نمونه كامل مصلحان مسلك و عقيدهاند.
نوشيدن جام شهادت در موقعيت امامحسين (عليه السلام) و حفظ سرمايه
زندگى بهوسيله صلح در موقعيت امامحسن (عليه السلام) ، بهعنوان دو تدبير
براى جاودان داشتن مكتب و محكوم ساختن دشمن، تنها راهحلهاى منطقى و
عاقلانه آن وضعيت بودند و جز آن، راه ديگرى وجود نداشت. هريك از ايندو راه
در ظرف خود، برترين وسيله نزديكشدن به خدا و امتثال فرمان او بهشمار
مىآمد و گذشت زمان سودمندى و كارآمدىشان را آشكار ساخت.
بىترديد موقعيتهاى متفاوت، تدبيرهاى گوناگون مىجويد و در نتيجه فرجامهاى مختلف به ارمغان مىآورد.
مقايسه دوستان و ياران دو امام
بيعتشكنى كوفيان در برابر امامحسين (عليه السلام) پيش از آماده شدن وى براى جنگ تحقق يافت.