و معرفى امام سجاد به يك فرد بيمار و پاشيدن نقل و نبات و
زدن ساز و نقاره و امثال آنهاست جايز است؟ و شركت در آن چه حكمى دارد؟
جواب: تعزيهخوانى اگر مشتمل بر استعمال آلات لهو و لعب
نباشد و غنا و دروغ نخوانند و مرد لباس مختص به زن نپوشد و مستلزم وهن مذهب و هتك
امام و ياران و اهل بيت آن حضرت عليهم السّلام نباشد اشكالى ندارد.
استفاده از لباس سياه
سؤال 2171: آيا پوشيدن لباس سياه در عزاى امام حسين و ديگر
ائمه عليهم السّلام چنانكه مرحوم صاحب حدائق فرموده رجحان شرعى دارد؟
جواب: چون از مصاديق تعظيم شعائر است واجد رجحان شرعى
مىباشد و عملا بزرگانى چون مرحوم آية اللّه العظمى آقاى بروجردى قدس سرّه در روز
عاشورا از قباى سياه استفاده مىكردند.
سؤال 2172: آيا نماز خواندن با لباس سياه مربوط به عزادارى
امام حسين عليه السّلام مكروه است؟
جواب: چون لباس سياه علامت عزادارى سيد الشهداء است و
عزادارى آن حضرت كمال رجحان دارد، لذا نماز خواندن با آن نيز مكروه نمىباشد. [1]
[1]- در وسائل
الشيعة ج 2، ص 890، از فرزند امام سجاد عليه السّلام نقل شده كه وقتى حسين بن على-
عليهما السّلام- كشته شد زنهاى بنى هاشم لباس سياه و خشن پوشيدند و از گرما و سرما
شكوه نمىكردند و على بن الحسين- عليهما السّلام- براى آنان طعام درست مىكرد.
روايت چنين است: «لمّا قتل الحسين بن على عليهما السّلام لبس نساء بنى هاشم السواد
و المسوح و كنّ لا يشتكين من حرّ و لا برد و كان على بن الحسين عليهما السّلام
يعمل لهنّ الطعام للماتم».
در مجمع البحرين آورده است: الماتم بفتح الميم و العين و هو
عند العرب اجتماع النساء فى الخير ... و عند العامة المصيبة ... و قيل الماتم
مجتمع الرجال و النساء فى الغم و الفرح ثم خصص به اجتماع النساء للموت. و صاحب
حدائق در ج 7، ص 118، فرموده است: بعيد نيست استثناء كردن پوشيدن لباس سياه در
ماتم امام حسين عليه السّلام از كراهت داشتن آن، زيرا روايات مستفيضه وارد شده در
امر به اظهار شعائر احزان و سپس فرموده است مؤيّد اين استثنا روايتى است كه استاد
ما مرحوم مجلسى از برقى در كتاب محاسن نقل كرده است.-