responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 581

و معرفى امام سجاد به يك فرد بيمار و پاشيدن نقل و نبات و زدن ساز و نقاره و امثال آنهاست جايز است؟ و شركت در آن چه حكمى دارد؟

جواب: تعزيه‌خوانى اگر مشتمل بر استعمال آلات لهو و لعب نباشد و غنا و دروغ نخوانند و مرد لباس مختص به زن نپوشد و مستلزم وهن مذهب و هتك امام و ياران و اهل بيت آن حضرت عليهم السّلام نباشد اشكالى ندارد.

استفاده از لباس سياه‌

سؤال 2171: آيا پوشيدن لباس سياه در عزاى امام حسين و ديگر ائمه عليهم السّلام چنانكه مرحوم صاحب حدائق فرموده رجحان شرعى دارد؟

جواب: چون از مصاديق تعظيم شعائر است واجد رجحان شرعى مى‌باشد و عملا بزرگانى چون مرحوم آية اللّه العظمى آقاى بروجردى قدس سرّه در روز عاشورا از قباى سياه استفاده مى‌كردند.

سؤال 2172: آيا نماز خواندن با لباس سياه مربوط به عزادارى امام حسين عليه السّلام مكروه است؟

جواب: چون لباس سياه علامت عزادارى سيد الشهداء است و عزادارى آن حضرت كمال رجحان دارد، لذا نماز خواندن با آن نيز مكروه نمى‌باشد. [1]


[1]- در وسائل الشيعة ج 2، ص 890، از فرزند امام سجاد عليه السّلام نقل شده كه وقتى حسين بن على- عليهما السّلام- كشته شد زنهاى بنى هاشم لباس سياه و خشن پوشيدند و از گرما و سرما شكوه نمى‌كردند و على بن الحسين- عليهما السّلام- براى آنان طعام درست مى‌كرد. روايت چنين است: «لمّا قتل الحسين بن على عليهما السّلام لبس نساء بنى هاشم السواد و المسوح و كنّ لا يشتكين من حرّ و لا برد و كان على بن الحسين عليهما السّلام يعمل لهنّ الطعام للماتم».

در مجمع البحرين آورده است: الماتم بفتح الميم و العين و هو عند العرب اجتماع النساء فى الخير ... و عند العامة المصيبة ... و قيل الماتم مجتمع الرجال و النساء فى الغم و الفرح ثم خصص به اجتماع النساء للموت. و صاحب حدائق در ج 7، ص 118، فرموده است: بعيد نيست استثناء كردن پوشيدن لباس سياه در ماتم امام حسين عليه السّلام از كراهت داشتن آن، زيرا روايات مستفيضه وارد شده در امر به اظهار شعائر احزان و سپس فرموده است مؤيّد اين استثنا روايتى است كه استاد ما مرحوم مجلسى از برقى در كتاب محاسن نقل كرده است.-

نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 581
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست