جواب: سنت سينهزنى كه به طرز فوق انجام مىگرفته شايسته
هيچگونه مخالفت با آن نيست. ولى در مورد مذكور بر زنان لازم است از نظر كردن
خوددارى كنند.
تعزيه و شبيهخوانى
سؤال 2166: آيا تعزيه و شبيهخوانى در مراسم عزادارى جايز
است؟
جواب: اگر مشتمل بر حرام نباشد و موجب وهن مذهب نشود مانعى
ندارد.
ولى بهتر است به جاى آن مجلس روضهخوانى برپا كنند. بلكه
عزادارى براى سيد الشهداء عليه السّلام و اصحاب آن بزرگوار از افضل قربات است.
سؤال 2167: آيا تشبّه به اهل بيت عليهم السّلام در نمايش و
تعزيه و غير آن جايز است؟
جواب: در صورتى كه مستلزم اهانت نباشد، مانعى ندارد.
سؤال 2168: اينكه فرمودهايد بهتر است بجاى شبيهخوانى
روضهخوانى برپا كنند، روضهخوانى چيست؟ مگر همان تعزيه و شبيهخوانى روى منبر
نمىباشد؟
جواب: روضهخوانى بر منبر در اصطلاح عبارت است از ياد دادن
احكام و بيان مسائل حلال و حرام و امر به معروف و نهى از منكر و بيان مواعظ و
نصايح از آيات و كلمات پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و ائمه معصومين عليهم
السّلام و ذكر فضائل و مناقب اهل بيت عليهم السّلام و ذكر مصايب وارده بر آنان،
خصوصا مصايب حضرت سيد الشهداء عليه السّلام و اصحاب بزرگوار آن حضرت كه چنين
مجالسى علاوه بر ثواب عزادارى، ثواب بيان احكام و مواعظ را كه از اهداف عاليه آن
بزرگواران بوده، نيز خواهد داشت.
سؤال 2169: تعزيه و شبيهخوانى اشكال دارد. يا نه؟ پوشيدن
لباس زنان توسط مردان در شبيهخوانى و استفاده از طبل و شيپور چگونه است؟
جواب: تعزيه و شبيهخوانى به تنهايى اشكال ندارد. ولى مرد
لباس زن نپوشد.
و صداى آلات مذكوره و استفاده از آنها مانعى ندارد.
سؤال 2170: آيا تعزيهخوانى كه مشتمل بر تشبه مرد به زن و
كوچك كردن حضرت زينب