responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 560

لمس بدن خانم بيمار از روى لباس، چه صورتى دارد؟

جواب: در صورتى كه مفسده نداشته باشد و لازم باشد، ظاهرا جايز است.

سؤال 2085: در صورت لزوم، مشاهده و لمس موهاى خانم بيمار، جهت معاينه، توسط پزشك مرد چه صورتى دارد؟

جواب: با نبودن پزشك زن متخصص، به مقدار ضرورت و ناچارى جايز است.

سؤال 2086: با توجه به اينكه جهت معاينه ساده پروستات، حتما بايد از طريق مقعد، بيمار را مورد بررسى قرار داد، تا تشخيص قطعى بيماريهاى پروستات داده شود، همچنين در بسيارى از بيماريهاى ادرارى- تناسلى، مشاهده و گاهى لمس عورت ضرورى است، آيا در چنين مواردى پزشك مرد، مى‌تواند بيمار مرد را بدون اشكال شرعى معاينه كند؟ اگر با عدم انجام اين معاينه، متوجه بيمارى نشود و بيمارى (مثلا سرطان) پيشرفت كند؛ آيا پزشك مسئول است؟ (با توجه به اينكه استفاده از آينه، هميشه امكان‌پذير نيست و در ضمن عمل لمس را نيز بايد با ديد كامل و با دست انجام داد).

جواب: اگر با دستكش ممكن است و اطمينان حاصل مى‌شود، دستكش بكار برده شود و اگر تشخيص درد، متوقف است به نگاه كردن و دست كشيدن، به مقدار ضرورت جايز است و اگر كوتاهى كند و معاينه را لازم را به هر طريق ممكن، انجام ندهد، مسئول است.

سؤال 2087: طبق نظرات علوم پزشكى، يكى از معايناتى كه امروزه در هر بيمارى (بخصوص در بيماريهاى ادارى- تناسلى) جزء معاينات اصلى اوليه به شمار مى‌آيد (گرچه در انجام آن، متأسفانه يا خوشبختانه مسامحه مى‌شود) عملى به نام «توشه ركتال» (يك نوع معاينه نظرى و لمسى از طريق مقعد) مى‌باشد. و نيز يكى از دقيقترين روشهاى تعيين درجه حرارت فرد از طريق مقعد مى‌باشد، با توجه به اين موضوعات و اينكه اين معاينات، گاهى بخاطر احتياط در جهت تشخيص يا رد برخى بيماريها انجام مى‌شود و گاهى در تشخيص برخى بيماريها بسيار مؤثر و روش كم خرج و ساده‌اى به نظر مى‌آيد، آيا پزشك مرد مجاز

نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 560
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست